Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Innhold

I emnet fokusers det på ulike vitenskapsteoretiske retninger og de ulike design/metoder som følger av disse. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting.

Sentrale temaer:

  • Ulike vitenskapsteorietiske og filosofiske tradisjoner

  • Epistemologi

  • Menneskesyn og forskningsetikk

  • Teori og empiri, gjensidig påvirkning

  • Generalisering

  • Objektiv og subjektiv kunnskap

  • Evidens - muligheter og begrensinger

  • Kommunikasjon av kunnskap - fordeler og ulemper

  • Vitenskapelig uredelighet

  • Kritisk lesning av forskningsartikler

Læringsutbytte

Kandidaten
Kunnskap

  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske perspektiver

  • ha inngående kunnskap om ulike epistemologiske perspektiver

  • har inngående kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen

Ferdigheter

  • kan diskutere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapsteoretiske perspektiver

  • kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler

  • kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign

Generell kompetanse

  • har avansert forståelse av hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre

  • kan analysere forskningsetiske og metodologiske problemstillinger

  • kan formidle og selvstendig beherske ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske uttrykksformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Gruppearbeid

  • Selvstudier

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Fem dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR405 – Vitenskapsteori og metodelære 15
ME-414 – Vitenskapsfilosofi, metodelære og menneskesyn 10
ME-410 – Vitenskapsteori, metodelære og menneskesyn 10
ME-414 – Vitenskapsfilosofi, metodelære og menneskesyn 10
ME-410 – Vitenskapsfilosofi, metodelære og menneskesyn 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:51:12