Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike kvalitative metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer kvalitative data, og å ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.

Emnet dekker følgende sentrale temaer:

  • relevans og implikasjoner av vitenskapsteori for empirisk forskning

  • perspektiver og diskusjoner om kvalitetskriterier i kvalitativ forskning

  • forskningsdesign og formulering av forskningsspørsmål

  • valg av metodologi og metoder

  • kvalitative metoder som intervju, etnografi, dokumentstudier, digitale og visuelle metoder,

  • ulike måter å analysere kvalitative data på og hva de kan bidra med

  • triangulering/metodekombinasjoner

  • forskningsetikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i relevansen av vitenskapsteori for metodiske spørsmål

  • mestre overgangen fra teori rundt forskningsmetode til praktisk forskning

  • kunne vurdere og anvende egnede kvalitative metoder både i datainnsamlings- og analysefasen

  • ha innsikt i sentrale spørsmål knyttet til det å kombinere ulike metoder

  • kjenne kriterier for god kvalitativ forskning på internasjonalt nivå

  • ha praktisk og teoretisk innsikt i forskningsetiske problemstillinger i kvalitativ forskning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk arbeid. Mer informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger og gruppearbeid. En viktig komponent i emnet er gjennomføring av en kvalitativ undersøkelse. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er samme som for master i sosiologi og sosialt arbeid eller master i samfunnskommunikasjon

Eksamen

Individuell oppgave det skal jobbes med gjennom semesteret. Gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:46:00