ME-416 Vitenskapsteori og kvalitativ metode
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kristian Mjåland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnevern, 5-årig masterprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike kvalitative metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer kvalitative data, og å ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.
Emnet dekker følgende sentrale temaer:
-
relevans og implikasjoner av vitenskapsteori for empirisk forskning
-
perspektiver og diskusjoner om kvalitetskriterier i kvalitativ forskning
-
forskningsdesign og formulering av forskningsspørsmål
-
valg av metodologi og metoder
-
kvalitative metoder som intervju, etnografi, dokumentstudier, digitale og visuelle metoder,
-
ulike måter å analysere kvalitative data på og hva de kan bidra med
-
triangulering/metodekombinasjoner
-
forskningsetikk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha innsikt i relevansen av vitenskapsteori for metodiske spørsmål
-
mestre overgangen fra teori rundt forskningsmetode til praktisk forskning
-
kunne vurdere og anvende egnede kvalitative metoder både i datainnsamlings- og analysefasen
-
ha innsikt i sentrale spørsmål knyttet til det å kombinere ulike metoder
-
kjenne kriterier for god kvalitativ forskning på internasjonalt nivå
-
ha praktisk og teoretisk innsikt i forskningsetiske problemstillinger i kvalitativ forskning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk arbeid. Mer informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger og gruppearbeid. En viktig komponent i emnet er gjennomføring av en kvalitativ undersøkelse. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav er samme som for master i sosiologi og sosialt arbeid eller master i samfunnskommunikasjon
Eksamen
Individuell oppgave det skal jobbes med gjennom semesteret. Gradert karakter, A-F.