MA-935 Begynneropplæring i matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Svanhild Breive
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning.
Innhold
Sentrale måter å lære på i begynneropplæringen, med spesiell vekt på lek, problemløsning, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, visualisering, argumentasjon, kartlegging og vurdering i begynneropplæring.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om
- begynneropplæring i matematikk i barnehage og skole, med vekt på barns utvikling innenfor tall, geometri, måling og øvrige kjerneelementer
- lekbasert læring av matematikk
- matematiske samtaler og problemløsing som tar utgangspunkt i og stimulerer elevers nysgjerrighet, utforskertrang og undring
- sentrale læringsteorier, ulike måter å lære på og konsekvenser for begynneropplæringen
- de grunnleggende ferdighetene og deres betydning i begynneropplæringen
- muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser i begynneropplæringen
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige arbeid med matematikk i begynneropplæring tilpasset alle elever, herunder også lavt- og høytpresterende elever
- planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av lekbasert, problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter som stimulerer elevenes matematiske tenking
- planlegge, utføre og analysere undervisning der kropp, språk og ulike hjelpemidler brukes i læringsprosessen
- beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner i begynneropplæring
- evaluere aktiviteter i begynneropplæringen som fremmer de grunnleggende ferdighetene til elevene
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne
- har studenten innsikt i kjerneelementene i matematikk og kan vurdere deres rolle og betydning i begynneropplæringen
- kan studenten gjennomføre læringssamtaler som støtter elevenes egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæringen, med spesielt vekt på tidlig matematikkopplæring
- kan studentene analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe
- har studenten innsikt i matematiske samtaler, problemløsing og lekpreget begynneropplæring i matematikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Arbeidskravene er i form av faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av digitale elementer og utprøving i praksis. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer fordelt på 200 timer i hvert semester.
Nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår to obligatoriske samlinger med tilbud som hybrid og felles med NO-918, hver samling går over tre påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer. Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til begynneropplæring i tall, geometri, måling og øvrige kjerneelementer kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Annen informasjon
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i begynneropplæring i matematikk kan utføres.