Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet tar opp bruk av digitale verktøy og digitalt utstyr i matematikkundervisningen. Dette inkludere verktøyprogram som GeoGebra, regneark, digitale læringsressurser, bruk av video og annen type teknologi. Videre studeres programmering i matematikkfaget, andre typer ressurser i matematikkundervisning som konkreter og spill, og ulike måter å tilnærme matematikkundervisning på blant annet omvendt undervisning. Forskning i tilknytning til bruk av ulike typer ressurser inkludert digitale i matematikkundervisning inngår.

Læringsutbytte

Studenten

  • kunnskaper om og innsikt i ulike læringsressurser til bruk i matematikkfaget, spesielt nettbaserte læringsressurser og video, og kan analysere bruken av disse med støtte i teori

  • har kunnskaper om bruk av dynamisk matematikkprogram, for eksempel.GeoGebra, og kan analysere bruken av programmet

  • har kunnskaper om bruk av regneark, for eksempel Excel, og kan analyse bruken av programmet

  • innsikt i bruk av digitale nettbrett og interaktive tavler i matematikkundervisning med støtte i teori

  • har kunnskaper om programmering i matematikkundervisningen

  • har innsikt i grunnprinsippene i undervisningsmetoden omvendt undervisning og ferdigheter i å bruke metoden

  • kan analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen med særlig vekt på skolens 5.-10. trinn

  • kan utvikle et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen og kan analysere og drøfte prosjektet og formilde innsikt fra prosjektet skriftlig og i presentasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, oppgaver om bruk av digitale verktøy, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-933, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En muntlig individuell eksamen i høstsemesteret teller 50% og en skriftlig prosjektoppgave (i gruppe) i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:45:40