MA-926 Tallforståelse, algebra og funksjoner
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Kristoffer Heggelund Omarhaug
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 1 for 1-7 trinn
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning
Innhold
Sentrale emner i matematikk og matematikkundervisning for barnetrinnet: tallforståelse, tallregning, brøk, desimaltall, prosent, tallteori, figurtall, pre-algebra, algebra, likninger, koordinatsystemet og funksjoner.
Drøftinger av problemstillinger knyttet til matematikkundervisning, med spesiell vekt på problemløsning, modellering, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, visualisering, argumentasjon, kartlegging, vurdering på barnetrinnet.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studentene skal etter fullført emne ha:
-
dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen tallteori, algebra og funksjoner.
-
kunnskap om de fire regneartene, brøkregning, prosentregning, algebra, funksjoner, de hele tall, de rasjonale tall og de reelle tall.
-
kunnskap om bruk av likhetstegn, elementær algebra og beskrive figurtall algebraisk.
-
kunnskap om sentrale teorier om læring og tilrettelegging for variert og tilpasset undervisning
-
kunnskap om begrepsdannelse og sammenheng mellom matematisk språk og hverdagsspråk, erfaringer og begreper
-
kunnskap om den historiske utviklingen av tallsystemer og spesielt kjenne til historien bak vårt tallsystem.
-
kunnskap om bruk av digitale verktøy som GeoGebra
-
horisontkunnskap innen algebra, tallteori og funksjoner, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene
FERDIGHETER
Studentene skal etter fullført emne kunne:
-
planlegge, gjennomføre og vurdere en variert matematikkundervisning tilpasset alle elever på barnetrinnet, herunder også lavt- og høytpresterende elever
-
planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter
-
analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og erfaringer gjort i egen praksis
-
gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og vise gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget
-
beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner
-
vurdere og kartlegge elevers matematiske kompetanse i tallregning, algebra og funksjoner
GENERELL KOMPETANSE
Den nyutdannede læreren
-
kjenner til hvordan forskjellige temaer innen tallteori, algebra og funksjoner er beskrevet i gjeldene lærerplan, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter
-
har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene tallregning, algebra og funksjoner
-
har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen
-
er i stand til å gjennomføre læringssamtaler som støtter forståelse av matematikk, med spesielt vekt på tallforståelse
-
er i stand til å identifisere, analysere, endre og lage oppgaver slik at de blir utfordrende problemløsningsoppgaver
-
kan gjøre rede for, og reflektere didaktisk omkring, sentrale emner i matematikk på barnetrinnet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Arbeidskravene er i form av faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av digitale verktøy og utprøving i praksis. I hver modul har man et hovedarbeidskrav som er en større didaktisk oppgave relatert til utprøving i praksis. De resterende arbeidskravene inkluderer matematiske oppgaver, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til tallforståelse, algebra og funksjoner kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
To mappeinnleveringer med hovedarbeidskrav og mindre arbeidskrav som er arbeidet med i løpet av semesteret.
Det gis gradert karakter på hver enkelt deleksamen der første deleksamen teller 40% og siste deleksamen teller 60% på totalkarakter i emnet.
Annen informasjon
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til tallforståelse, algebra og funksjoner kan utføres.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-926 – Tallforståelse, algebra og funksjoner | 15 |