MA-922 Algebra, tallteori og geometri I
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Cornelia Irmgard Brodahl
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Matematikk 1 for 5-10 trinn
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning
Innhold
Sentrale ideer, begreper, læresetninger og arbeidsmåter innenfor algebra, tallteori, geometri, måling og programmering. Tallregning, prealgebra og algebra. Tallforståelse og tallutvidelser, inkludert tallsystemer i et historisk perspektiv. Grunnleggende klassisk tallteori. Algebraiske uttrykk, likninger og ulikheter. Grunnleggende programmering. Geometriske former, figurer og måling. Bruk av digitale verktøy og ressurser. Utforskning, begrunnelse og generalisering, problemløsning, modellering og anvendelser. Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i skolen knyttet til tall og algebra, matematisk resonnering og argumentasjon. Diagnostisk vurdering.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har etter fullført emne:
-
dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdene algebra, tallteori og geometri
-
kunnskap om grunnleggende begreper i algebra og tallteori, plan og rom, måling og konstruksjon, og programmering
-
kunnskap om ulike argumentasjonsformer relevante for elever i grunnskolen
-
kunnskap om utforskende matematikkundervisning og forsknings- og utviklingsarbeid innen algebra, tallteori og geometri
-
kunnskap om misoppfatninger elever kan ha innen tall, algebra og geometri
-
kunnskap om tilpasset opplæring for lavt- og høytpresterende elever
-
kunnskap om bruk av digitale verktøy, inkludert regneark, GeoGebra og Scratch, og digitale nettressurser
FERDIGHETER
Studentene kan etter fullførte emne:
-
planlegge, gjennomføre og vurdere variert undervisning for trinn 5-10, innen algebra, tallteori og geometri med utgangspunkt i kjerneelementer i læreplanen, herunder også for lavt og høyt presterende elever
-
anvende algebra til å modellere situasjoner og løse praktiske problemer
-
utføre og begrunne grunnleggende beregninger innen algebra, tallteori og geometri
-
utforske mønstre og argumentere for sammenhenger
-
gjenkjenne vanlige pedagogiske utfordringer og korrigere misoppfatninger
-
gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt hvor egen utprøving av undervisning står sentralt
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan undervise matematikk på trinn 5-10, og har fagkunnskap om hvordan matematiske emner i læreplanen bygger på hverandre og henger sammen, da spesielt overgangen mellom trinnene
-
kan planlegge og gjennomføre undervisning i tall, algebra og geometri med og uten digitale hjelpemidler
-
har innsikt i ulike relevante vurderingsformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er arbeidskrav knyttet til innleveringer og rapport. Det er arbeidskrav som fører til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget. Det er arbeidskrav knyttet til utprøving av lærestoffet i eget klasserom og arbeidskrav knyttet til algebra/prealgebra som inkluderer utprøving i eget klasserom og refleksjon rundt undervisningskunnskap.
Nærmere informasjon vil bli gitt i det digitale klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettmoduler, videoer, nettdiskusjon, øvingsoppgaver, innleveringsoppgaver, egenvurdering, prosjekt knyttet til praksis. Frivillig gruppearbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-918 – Algebra, tallteori og didaktikk | 10 |
MA-913 – Tall og algebra | 10 |