Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 2 for 1-7 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Anbefalte forkunnskaper

Matematikk 1

Innhold

Læreren som både matematiker og didaktiker. Faglig fordypning i tallteori, algebra og funksjonslære, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene – men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av digitale verktøy inkludert, dynamisk matematikkprogram og CAS (for tiden GeoGebra). Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og prosjektoppgave knyttet til egen praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Etter fullført emne har studenten

  • omfattende kunnskap i tallteori, algebra og funksjonslære med fokus på variabler og ulike former for generalisering

  • omfattende kunnskap om elevers utvikling av telling og en fleksibel tallforståelse

  • kunnskap om hva som menes med tidlig algebra og hva som kan gjøres for å forebygge senere misoppfatninger innen algebra

  • kunnskap om funksjonslære og hvordan det kan legges til rette for at elever ikke skal utvikle misoppfatninger med ulike representasjonsformer

  • kunnskap om hva som kan være utfordrende for både høyt og lavt presterende elever innenfor temaene tallteori, algebra og funksjonslære

  • kunnskap om matematikkdidaktisk forskning som er relevant for undervisning i grunnskolens barnetrinn

  • kunnskap om hvordan matematisk kunnskap kan utvikles gjennom undersøkelser, diskusjon, argumentasjon og bevis

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert dynamisk matematikkprogram og CAS

 

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring progresjon av emnene tallteori, algebra og funksjonslære i grunnskolen

  • bruke digitale verktøy, inkludert dynamisk matematikkprogram og CAS både i egen problemløsning og som en integrert del av matematikkundervisningen på trinn 1–7

  • gi elever eksempler, forklaringer og veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 1–7 med bakgrunn i omfattende kunnskap innen tallteori, algebra og funksjonslære

  • planlegge og analysere undervisningssituasjoner med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale verktøy, og tilpasset ulike elevbehov

  • planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike læremidler og arbeidsmåter i matematikkundervisning

  • formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre en undersøkelse, skrive og presentere en matematikkdidaktisk prosjektoppgave med utgangspunkt i egen praksis og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur

 

Generell kompetanse

  • Etter fullført emne kan studenten reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler og arbeidsmåter, gjennom å trekke veksler på dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske arbeidskrav og rapporten fra prosjektoppgaven må være godkjent. Nærmere informasjon om innleveringer og prosjektrapport vil bli gitt i det digitale klasserommet.

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, utviklingsprosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen på campus. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:45:37