MA-607 Metodologi for forskning i matematikkdidaktikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Simon Goodchild
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i teknologi og realfag
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Studentene må ha mastergrad i matematikkdidaktikk eller tilsvarende. Studenter uten mastergrad i matematikkdidaktikk vil før opptak bli avkrevd dokumentasjon på at kunnskaper og kvalifikasjoner imøtekommer studiets nivåkrav.
Innhold
Emnet inneholder:
-
undersøkelser av naturen i matematikkdidaktisk forskning ut fra epistemologiske perspektiver
-
introdusering og utforsking av en rekke forskningsparadigmer med tilhørende kvalitative og kvantitative tilnærminger og metoder
-
grundig og kritisk diskusjon omkring de mest sentrale tilnærmingsmåtene og metodene, sammenholdt med autentiske eksempler fra forskningsstudier
-
praktisk erfaring i tilnærminger og teknikker for datainnsamling og analyse
-
vesentlig mulighet for grundig og kritisk vurdering av forskningsetikk, gyldigheten av resultater og presentasjonen av funn
-
diskusjon omkring metoder og tilnærminger med fokus på studentenes egne forskningsområder
-
lesning av forskning basert på metoder utover dem man selv anvender i egen forskning
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studentene kunne:
bedømme ontologisk, epistemologisk og metodologisk koherens og kongruens i publisert forskning innenfor ulike vitenskapelige paradigmer
kritisk vurdere troverdigheten, reliabiliteten og validiteten i matematikkdidaktisk forskning
sette sammen en logisk og overbevisende argumentasjon for design, metodologi, tilnærminger og metoder for datainnsamling samt analyse og rapportering av matematikkdidaktisk forskning
videreutvikle og nå et stadig høyere nivå innenfor ulike forskningsmetoder, kvantitative og kvalitative, som brukes i matematikkdidaktisk forskning
utvikle og integrere en metodologi for matematikkdidaktisk forskning innenfor egne verdinormer og i tråd med et gyldig etisk og teoretisk paradigme
rettferdiggjøre og kommunisere klart og overbevisende relevansen av og koherensen i forskningsmetodologi basert på et tydelig artikulert sett med personlige standpunkter og verdier
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tilstedeværelse ved alle samlinger er et krav. Under spesielle omstendigheter kan studenten, i samråd med faglærer, få godkjent fravær som ikke overstiger 20% av samlingene mot et krav om ekstra tekstpensum.
Studenten skal utføre en oppgave som består av to deler. Den første delen er et samarbeid om å undersøke internasjonale forskningstidsskrifter og sammen lage en kort sammenfattende oversiktskatalog over metodologier brukt i forskningsartikler. Den andre delen er en individuell presentasjon av en eller to av artiklene fra denne oversiktskatalogen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læring foregår ved forelesninger, lærer- og studentledede diskusjoner, verksted, veiledede lesninger og refleksjoner, studentpresentasjoner og seminarer. Emnet har en litteraturliste som spenner vidt og studentene vil bli anbefalt å lese de mest sentrale nøkkeltekstene og selv foreta et utvalg fra de øvrige referansene samt finne egne artikler ved hjelp av etablerte søketeknikker.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for opptak til ph.d matematikkdidaktikk
Eksamen
Kurset vil bli vurdert ut fra et skriftlig arbeid (ca.5000 ord) som skal være en forløper for metodekapitlet i avhandlingen. Studenten skal selv gi arbeidet en passende tittel.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-605 – Forskningsdesign og forskningsmetoder for matematikkdidaktikk | 10 |