MA-505 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, Matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Hans Kristian Nilsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått praksis i 4. studieår
Innhold
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp temaer som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Den fagspesifikke delen av emnet sentreres rundt forskningsmetoder i matematikkdidaktikk. Med utgangspunkt i forskningsartikler om sentrale matematiske tema, undervisningsformer og kommunikasjon drøftes sentrale aspekt knyttet til forskningsfunn, metodologi og analyse av empiri. Kvalitetskriterier for forskning og ulike forskningsdesign, metoder og perspektiver på analyse av data vil utgjøre en betydelig del av undervisningen.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk (masteroppgaven) under veiledning.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
-
har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
-
har solid innsikt i ulike forskningsstrategier og forskningsdesign i matematikkdidaktikk med vekt på klasseromstudier (i form av kasusstudier og aksjonsforskning/ intervensjonsforskning)
-
har inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder i matematikkdidaktikk: intervju, observasjon og dokumenter
-
har kunnskap om innsamling og bearbeiding av data: datareduksjon, transkribering og koding
-
har kunnskap om ulike perspektiver på analyse av data i matematikkdidaktikk
-
har innsikt i kvalitetskriterier for forskning
-
har innsikt i betydningen av forskningsspørsmål i matematikkdidaktisk forskning
FERDIGHETER
Studenten
-
kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
-
kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
-
kan planlegge et forskningsprosjekt i matematikkdidaktikk ved å utforme passende forskningsspørsmål, sette opp et egnet forskningsdesign og reflektere rundt bruk av hensiktsmessige metoder
-
kan gjennomføre et forskningsprosjekt ved å hente inn empiriske data samt bearbeide disse videre, og gjøre rede for ulike perspektiv for analyse av data
-
kan reflektere rundt spørsmål som angår validitet og kvalitetskriterier for forskning
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
-
kan nyttiggjøre seg av eksisterende matematikkdidaktisk forskning samt selv være i stand til å gjennomføre forskning relatert til læring og undervisning av matematikk.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha bestått arbeidskrav i fellesdelen (kortsvarsprøven), samt andre arbeidskrav som oppgis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av fellesundervisning med seminarpreg, muntlige fremlegg og veiledning. Detaljer om dette blir oppgitt på Canvas ved semesterstart. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesdelen av emnet og 270 timer på fagspesifikk del av emner.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen i den fagspesifikke delen av emnet. Gradert karakter.