MA-444 Algebra- og tallæredidaktikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- David Alexander Reid
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet tar opp sentrale matematikkdidaktiske problemstillinger knyttet til læring og undervisning av algebra og tallære på barne- og ungdomstrinnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
- kan redegjøre for ulike veier algebra kan introduseres for elever, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet, inkludert utforskende aktiviteter
- forstår bokstavenes, likhetstegnets og andre symbolers ulike roller i algebra og tallære samt kan redegjøre for elevers forståelsesutfordringer knyttet til dette
- har innsikt i misoppfatninger forskning har påvist knyttet til algebra og tallære, og kan lage undervisningsopplegg som både avdekker slike misoppfatninger og hjelper elevene i deres læring
- har kunnskap om algebraens utvikling i et læringsperspektiv
- kan planlegge og analysere bruken av konkreter og visuelle hjelpemidler i formidling av algebra og tallære
- kan planlegge og kritisk analysere et undervisningsopplegg, samt redegjøre skriftlig og muntlig for dette
- har innsikt i og kan anvende digitale hjelpemidler som kan støtte elevers læring av algebra og tallære
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.