MA-442 Læring og undervisning i matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Cengiz Alacaci
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk/Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
Norsk/EngelskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 1.-7. trinn i skolen. Ulike læringsteorier belyses ut fra et matematikkdidaktisk perspektiv. Erfaring med og kunne vurdere bruk av undervisningsressurser inkludert læreverk, konkreter og digitale nettressurser i et digitalt læringsmiljø. Innsikt i nyere undervisningsmetoder som omvendt undervisning i matematikk, og erfaring med å gi vurdering som støtter opp om elevens læring av matematikk. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.
Faget i praksis
Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der en valgt undervisningsmetode og bruk av bestemte ressurser studeres, analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.
Læringsutbytte
Studenten
-
har inngående kunnskap om hva det betyr å lære matematikk og kan anvende læringsteori som støtte til å analysere undervisnings- og læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen
-
kan analysere bruk av undervisningsressurser i matematikk med særlig vekt på bruk av læreverk, konkreter, digitale læremidler og digitale nettbrett og interaktive tavler
-
har innsikt i ulike undervisningsmetoder og -tilnærminger inkludert nyere metoder som omvendt undervisning
-
har kunnskap om didaktiske problemstillinger i grunnskolematematikk fra et akademisk perspektiv, og utvikler på bakgrunn av dette praktisk kompetanse i å legge til rette for læring gjennom undervisning og vurdering
-
kan utvikle et matematikkdidaktisk prosjekt i tilknytning til skolen og presentere det skriftlig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave. Studentene vil trekkes inn i undervisningen ved at de vil få ansvar for å planlegge og legge fram pensumartikler i seminartimer.
Det er krav om oppmøte til deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart)
Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Studentene skal selv bruke og spesielt analysere bruk av digitale verktøy som én av mange undervisningsressurser i matematikk.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
En muntlig individuell eksamen teller 50 % og en skriftlig prosjektoppgave (individuelt eller i gruppe) teller 50 % av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-420 – Matematikkundervisning og læringsteorier | 7.5 |
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk | 7.5 |