Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått MA-167 Fagdidaktikk i matematikk

Innhold

  • Problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk med utgangspunkt i læreplan for grunnopplæringen og matematikkdidaktisk og pedagogisk teori.

  • Kompetanseområder for praksis: Faglig-, didaktisk, sosial-, yrkesetisk, ledelses- og endringskompetanse.

  • Praksis

  • Matematikkdidaktisk forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i teori og egen praksis.

 

 

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskaper om matematiske prosesser, kunne gjenkjenne disse i den matematikkspesifikke delen av læreverket og formulere læringsmål og utvikle opplegg for undervisningsøkter basert på dette

  • ha inngående kunnskap til prosessene modellering og anvendelse, resonering og argumentasjon, og abstraksjon og generalisering

  • ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og kunne anvende denne i planlegging og utvikling av egen praksis og undervisning

  • ha kunnskap om lærersamarbeid og utviklingsmetoder med spesielt vekt på lesson study

  • ha kunnskap om spesifikke teoretiske rammeverk/verktøy utviklet for å identifisere matematisk læring innenfor ulike læringssyn og være i stand til å anvende denne teorien i analyse av eksempler fra matematikkundervisning

  • ha kunnskap om formativ og summativ vurdering i matematikk

 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på videregående skole med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater

  • kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne formulere et realistisk og matematikkdidaktisk relevant mål for et forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i egen lærerpraksis, gjøre relevante observasjoner i forhold til målet, finne fram til relevant teori og anvende teorien i analysen av data, og drøfte analysen i forhold til målet med prosjektet

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning

  • kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • For studenter med matematikk som fag 1 (masterfag): Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

  • For studenter med matematikk som fag 2: Krav om bestått skriftlig arbeidskrav.

 

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarformen hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Denne formen for undervisning gir studentene stor mulighet for faglig og organisatorisk innflytelse i emnet.

Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, smågruppeundervisning, bruk av IKT, praksis (6 uker om våren ved videregående skole), forskningsprosjekt.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter 7.5
MA-436 – Fagdidaktikk i matematikk, del 2 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:45:26