MA-423 Fagdidaktikk i matematikk, del 2 (for trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Håkon Malvin Raustøl
- Jorunn Reinhardtsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått MA-167 Fagdidaktikk i matematikk
Innhold
-
Problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk med utgangspunkt i læreplan for grunnopplæringen og matematikkdidaktisk og pedagogisk teori.
-
Kompetanseområder for praksis: Faglig-, didaktisk, sosial-, yrkesetisk, ledelses- og endringskompetanse.
-
Praksis
-
Matematikkdidaktisk forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i teori og egen praksis.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskaper om matematiske prosesser, kunne gjenkjenne disse i den matematikkspesifikke delen av læreverket og formulere læringsmål og utvikle opplegg for undervisningsøkter basert på dette
-
ha inngående kunnskap til prosessene modellering og anvendelse, resonering og argumentasjon, og abstraksjon og generalisering
-
ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og kunne anvende denne i planlegging og utvikling av egen praksis og undervisning
-
ha kunnskap om lærersamarbeid og utviklingsmetoder med spesielt vekt på lesson study
-
ha kunnskap om spesifikke teoretiske rammeverk/verktøy utviklet for å identifisere matematisk læring innenfor ulike læringssyn og være i stand til å anvende denne teorien i analyse av eksempler fra matematikkundervisning
-
ha kunnskap om formativ og summativ vurdering i matematikk
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på videregående skole med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater
-
kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk
-
kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid
-
kunne formulere et realistisk og matematikkdidaktisk relevant mål for et forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i egen lærerpraksis, gjøre relevante observasjoner i forhold til målet, finne fram til relevant teori og anvende teorien i analysen av data, og drøfte analysen i forhold til målet med prosjektet
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning
-
kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
-
For studenter med matematikk som fag 1 (masterfag): Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.
-
For studenter med matematikk som fag 2: Krav om bestått skriftlig arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarformen hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Denne formen for undervisning gir studentene stor mulighet for faglig og organisatorisk innflytelse i emnet.
Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, smågruppeundervisning, bruk av IKT, praksis (6 uker om våren ved videregående skole), forskningsprosjekt.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter | 7.5 |
MA-436 – Fagdidaktikk i matematikk, del 2 | 7.5 |