MA-421 Digitale verktøy i matematikkundervisning
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Stig Eriksen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk og norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Matematikk, masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Engelsk og norskForkunnskapskrav
Lektorstudenter: Bestått progresjonskrav for studieprogrammet.
Innhold
Emnet gir en innføring i forskning på bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy og standardprogram relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha kunnskap om ulike typer av digitale verktøy relevant for matematikkundervisning i skolen
-
kunne vurdere muligheter og begrensninger med digitale verktøy i matematikkundervisning.
-
kunne vurdere forskningsresultater om bruk og innvirkninger av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål
-
ha planlagt en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og vurdert aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur
-
ha brukt spørreskjema, intervjuet, eller observert elever/voksne i arbeid med undervisningsaktiviteten
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
deltakelse i undervisningsaktivitet i skolen
-
deltakelse på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
-
krav om minimum 80% tilstedeværelse i ikke-obligatoriske seminarer
Undervisnings- og læringsformer
Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om oppmøte til deler av undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Som matematikk masterprogram
Eksamen
Muntlig individuell eksamen der refleksjon rundt de obligatoriske arbeidskravene er en del av vurderingsgrunnlaget. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-411 – Moderne teknologi i matematikk - undervisningen | 5 |