Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Matematikk 1 for trinn 1-7, eller tilsvarende.

Innhold

Faglig fordypning i tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighet, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene - men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av digitale verktøy inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram (for tiden GeoGebra). Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og egen FoU-oppgave knyttet til praksis.

 

Faget i praksis
Læreren som både matematiker og didaktiker. FoU-arbeid knyttet til egen undervisning i praksis: Problemstilling, datainnsamling, refleksjon med bakgrunn i matematikkdidaktisk litteratur og rapportskriving. Refleksjoner rundt sammenhengen mellom teori og praksis.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten

  • omfattende kunnskap i tallteori og algebra med fokus på generalisering, argumentasjon og algebraisk arbeid i barneskolen

  • omfattende kunnskap om elevers utvikling av tallforståelse og regnestrategier

  • kunnskap om funksjoner og arbeid med funksjoner i barneskolen

  • omfattende kunnskap i geometri, statistikk og sannsynlighet med fokus på argumentasjon, beskrivelse av data og kombinatoriske sammenhenger

  • kunnskap om utvikling av barneskoleelevers forståelse i geometri, statistikk og sannsynlighet

  • kunnskap om hvordan matematisk kunnskap kan utvikles gjennom undersøkelser, diskusjon, argumentasjon og bevis

  • kunnskap om matematikkdidaktisk forskning som er relevant for læring og undervisning i barneskolen

  • omfattende kunnskap om lærings- og undervisningsutfordringer knyttet til elever med særskilte behov

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram

FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring progresjon i emnene tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning i grunnskolen

  • gi elever eksempler, forklaringer og veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 1-7 med bakgrunn i omfattende kunnskap innen tallteori, algebra, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning

  • planlegge og analysere undervisning med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale verktøy, og tilpasset ulike elevbehov

  • planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike læremidler og arbeidsmåter i matematikkundervisning

  • tilrettelegge for matematikk- og didaktikkfaglig fundert tilpasset opplæring for alle elever, inkludert elever med særskilte behov

  • bruke digitale verktøy, inkludert regneark og dynamisk matematikkprogram både i egen problemløsning og som en integrert del av matematikkundervisningen på trinn 1-7

  • formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre feltarbeid, skrive og presentere en matematikkdidaktisk FoU-oppgave med utgangspunkt i praksiserfaringer og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur

GENERELL KOMPETANSE

  • Etter fullført emne kan studenten reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler og arbeidsmåter, ved hjelp av dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart og levert inn FoU-oppgaven.

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

Seminar og gruppearbeid. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter, inkludert arbeid med FoU-oppgave. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse. Eventuelle krav til innleveringer og tester oppgis i Canvas ved studiestart. Totalt arbeidsomfang: 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Deleksamen 1: 6-timers skriftlig eksamen knyttet til temaene geometri, statistikk og sannsynlighet. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren

Deleksamen 2: 5-timers skriftlig eksamen knyttet til temaene tallteori og algebra. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Deleksamen 3: Skriftlig FoU-oppgave leveres i utgangspunktet i grupper. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Annen informasjon

Det blir ikke opptak for enkeltemne studenter høsten 2021.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-150 – Matematikk 2: Algebra (1.-7. trinn) 15
MA-151 – Matematikk 2: Geometri (1.-7. trinn) 15
MA-161 – Tall og algebra 12
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:50:28