MA-219 Geometri, funksjonslære og didaktikk
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Peder Kristian Knutson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Matematikk 1 for trinn 5-10, eller tilsvarende.
Innhold
Faglig fordypning i funksjonslære og geometri, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene - men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av dynamisk matematikkprogram, for tiden GeoGebra. Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, og egen FoU-oppgave knyttet til praksis.
Faget i praksis
Læreren som både matematiker og didaktiker. Oppøve ferdigheter som beskrevet nedenfor i læringsutbyttet. FoU-arbeid knyttet til egen undervisning i praksis: Problemstilling, datainnsamling, refleksjon med bakgrunn i matematikkdidaktisk litteratur, rapportskriving og formidling.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten kunnskap
-
om euklidsk geometri; grunnleggende antakelser, sentrale teoremer og bevis og anvendelser
-
om funksjonslære; elementære funksjoner, samt noe om derivasjon og integrasjon, med vekt på modellering og anvendelser
-
om digitale verktøy, inkludert dynamisk matematikkprogram, i arbeidet med geometri og funksjoner
-
om matematikkdidaktisk forskning knyttet til noen utvalgte tema; både med hensyn til metoder, resultater og tilpasset opplæring
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten
-
gi elever gode eksempler, gode forklaringer og god veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 5-10 med bakgrunn i dybdekunnskap innen geometri og funksjonslære
-
planlegge og analysere undervisningssituasjoner med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale hjelpemidler, og tilpasset ulike elevbehov
-
planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike læremidler, inkludert bruk av dynamisk matematikkprogram, i matematikkundervisning
-
formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre feltarbeid, skrive og presentere en matematikkdidaktisk FoU-oppgave med utgangspunkt i praksiserfaringer og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten
-
reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler, gjennom å trekke veksler på dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart og levert inn FoU-oppgaven.
-
godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, arbeid i grupper, framføringer, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter, inkludert arbeid med FoU-oppgave. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse, og krav til innleveringer og tester (oppgis i Canvas ved studiestart). Totalt arbeidsomfang: 800 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.
Eksamen
Deleksamen 1: 6-timers skriftlig eksamen i geometri. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.
Deleksamen 2: 6-timers skriftlig eksamen i funksjonslære. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.
Deleksamen 3: Muntlig eksamen; dels knyttet til FoU-oppgaven og dels knyttet til de didaktiske temaene som er behandlet. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.
Annen informasjon
Det blir ikke opptak for enkeltemne studenter høsten 2019.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-148 – Matematikk 2: Geometri (5.-10. trinn) | 10 |
MA-149 – Matematikk 2: Statistikk og matematikkdidaktisk forskning (5.-10. trinn) | 10 |
MA-147 – Matematikk 1: Funksjonslære (5.-10. trinn) | 10 |