LSU301 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ingunn Vines Kvamme
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått minimum 35 studiepoeng fra de to første studieårene i ABLU. Arbeidskrav i BULL101 må være bestått.
Anbefalte forkunnskaper
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Språk tekst og matematikk
Kunst, kultur og kreativitet
Natur, helse og rørsle
Innhold
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i organisasjoner. I kunnskapsområdet vektlegges forståelse av hvordan lederhandlinger kan bidra til å styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena, og bidra til tydeliggjøring av profesjonens kjerneinnhold. Veiledning og ledelse av barns og medarbeideres læringsprosesser har en sentral plass, samt bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å utforme strategier, igangsette og lede utviklingsarbeid. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen.
Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om pedagogikkens og barnehagens historie, kultur og egenart, lover og andre styringsdokumenter
-
har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
-
har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
-
har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
-
har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale
-
har kunnskap om eksterne samarbeidspartnere.
Ferdigheter
Studenten:
-
kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte
-
kan anvende relevant forskning i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
-
kan selvstendig, og i samarbeid med andre, planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
-
kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
-
kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk.
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
-
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
-
kan være i konstruktiv dialog med hjemmet og eksterne samarbeidspartnere
-
kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
-
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling.
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått praksis og arbeidskrav, samt deltatt i den obligatoriske undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen omfatter nettforelesninger, veiledet praksis og studiesamlinger. Studiesamlingene på campus kan blant annet inneholde seminararbeid, praktisk undervisning, arbeid med oppgaver, feltarbeid og ekskursjoner. Barnehagen er en viktig læringsarena i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Mellom studiesamlingene på campus får studentene oppgaver som skal løses på den enkeltes arbeidsplass.
I kunnskapsområdet inngår 3 ukers praksis. Oppgaver i praksis skal berike studentenes erfaring med tematikk som behandles i emnet. Praksis inngår som en integrert del av øvrig undervisning. Den er obligatorisk, og inkluderer oppgaver som skal løses og vil være knyttet til barnehagelærer-profesjonen. Praksis er veiledet og vurderes til bestått/ikke bestått. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og Praksisdokument for barnehagelærerutdanningen. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 405 timer.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Eksamen
Hjemmeoppgave med gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
LSU300K – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |
LSU300D – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |