LSU300K Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ingunn Vines Kvamme
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene.
Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.
Anbefalte forkunnskaper
SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
STM 100 Språk tekst og matematikk
KKK100 Kunst, kultur og kreativitet
NHB100 Natur, helse og rørsle
SRE200 Sted, bærekraft og hverdagsliv
SRE201 Religion, bærekraft og hverdagsliv
Innhold
Kunnskapsområdet omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon,
samt samarbeid med barn, kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste.
Kunnskapsområdet er forskningsbasert og profesjonsrettet. Kunnskapsområdet vektlegger
pedagogisk ledelse og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek, læring,
danning og omsorg og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena.
Kunnskapsområdet tematiserer også utvikling av egen lederrolle. Det sentrale i
kunnskapsområdet er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike metoder og
verktøy som egner seg for å planlegge, igangsette og lede utviklingsarbeid. Sentralt er også
lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens
samfunnsmandat.
Kunnskapsområdet skal gi kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske
spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.
Studenten skal kunne vurdere hvorvidt veivalg, arbeidsmåter og tiltak bidrar til å nå
barnehagens mål innenfor et mangfoldig barnehagemiljø. Kunnskapsbasen bygger i
hovedsak på lærerutdanningsfagene Pedagogikk og Samfunnsfag.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
• har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke ledelse av barnehagen og
barnehagens virksomhet og mandat
• har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse,
læring og utviklingsarbeid
• har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et
mangfoldig barnehagemiljø
• har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn,
foresatte, kollegaer og eksterne instanser
• har kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling F
FERDIGHETER
Studenten
kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som
grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
• kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset
utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig, og i samarbeid med andre
• kan lede og motivere personalet til å veilede og kritisk reflektere over danning, omsorg,
lek og læringsprosesser i barnehagen
• kan reflektere rundt egen ledelse i samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne
instanser til barns beste
• kan anvende relevant forskning i utvikling av barnehagen og egen ledelse
• kan reflektere over barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av
barnehagelærerrollen og profesjonsetikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av
egen lederrolle
• kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar
barns beste
• kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid, lede pedagogisk arbeid og ta
beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
• kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger
rammer for ledelse og utviklingsarbeid
• har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med foresatte og
personale
• kan vurdere lederens ansvar og handlingsalternativer ved mistanke om seksuelle
overgrep
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent
- deltagelse i obligatorisk undervisning
Studentene må ha bestått
- praksis
- arbeidskrav knyttet til praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og ulike former for veiledet og
selvstendig gruppearbeid. Arbeidet med emnet er knyttet opp til praksis og
utviklingsarbeider.
I kunnskapsområdet inngår 3 ukers praksis. Oppgaver i praksis skal berike studentenes
erfaring med tematikk som behandles i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Praksis er en integrert del av arbeidet ved at studentene skal planlegge, gjennomføre og
evaluere et utviklingsarbeid. Innholdet bygger på den kompetansen studenten har
opparbeidet seg gjennom arbeidet med de fem andre kunnskapsområdene.
Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på
www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf.
kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Hjemmeeksamen med gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
LSU300G – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |
LSU301 – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |
LSU300D – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |