LIT607 Litteratur og helse
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nora Simonhjell
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Utdanning på masternivå i et relevant fag.
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har skaffet seg grunnleggende kunnskap om medisinsk humaniora/narrativ medisin/humanistisk omsorgsforsking som forskningsfelt før kursstart (f.eks. gjennom å ha lest en av standardintroduksjonene Rita Charon Narrative Medicine. Honoring the Stories og Illness (2006), eller Arthur Frank The wounded storyteller. Body illness & Ethics (2. Ed. 2013).
Innhold
Kurset vil gi innsikt i sentrale perspektiver innenfor humanistisk/litterær sykdoms- og omsorgsforskning: hva er litterær helse- og omsorgsforskning? Hvordan kan en sette spørsmål om helse og omsorg i sentrum for den litterære og estetiske analysen? Her tematiseres forståelser og estetiske representasjoner av sykdomserfaringer, forskjellige sykdomsfortellinger (patografier), samt ulike roller knyttet til helse- og omsorgsutfordringer og -erfaringer: pasient, pårørende, helsepersonell osv. Gjennom dette reises også spørsmål knyttet til tverrfaglig vitenskapelig arbeid, og litteraturvitenskaplig relevans.
Studentene vil dessuten få mulighet å legge fram egne prosjekter, og få feedback på disse.
Læringsutbytte
Etter deltakelse i kurset vil studentene ha oppnådd både en generell oversikt over den humanistiske/litterære sykdoms- og omsorgsforskningen, og fordypet kunnskap om de spesifikke aspektene som tematiseres i kurset. Studentene vil vite hvordan de kan anvende perspektivene i analysen av litterære tekster, og de vil kunne plassere sitt eget forskningsarbeid i relasjon til forskningsfeltet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves aktiv deltagelse i hele kurset.
Undervisnings- og læringsformer
Kurset vil bestå av forelesninger med påfølgende diskusjoner, konkret tekstarbeid med skjønnlitterære tekster, i tillegg til presentasjoner av og diskusjoner om studentenes egne prosjekter. Det legges opp til aktiv studentdeltagelse. Deltakerne kommer å lese et utvalg av både teoretiske og skjønnlitterære tekster før kurset. Disse vil både forberede dem på de tematiske forelesningene og tjene som utvidet diskusjonsgrunnlag.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Eksamen
Individuell skriftlig innlevering. 6 - 8000 ord. Bestått/ikke bestått.