LIT606 Økokritisk teori: Litteratur, kultur og miljø
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Reinhard Ernst Hennig
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram
Innhold
Kurset vil gi innsikt i et bredt utvalg av teoretiske retninger med relasjon til økokritikk. Eksempler er kritisk teori, risikoteori, postkolonial økokritikk, den «materielle vendingen» og materiell økokritikk, kognitiv narratologi og empirisk økokritikk. Studentene vil dessuten få mulighet å diskutere teorirelaterte aspekter i sine egne prosjekter og få feedback på disse.
Læringsutbytte
Etter deltakelse i kurset vil studentene ha oppnådd både en generell oversikt over økokritisk teori, og fordypet kunnskap om de spesifikke retningene som tematiseres i kurset. Studentene vil vite hvordan de kan bruke disse teoriene i analysen av litterære og filmatiske tekster og sjangrer, og de vil kunne plassere sitt eget forskningsarbeid i relasjon til økokritisk teori.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Kurset gir 5 ECTS for deltakere som har lest den obligatoriske litteraturen før kursets begynnelse, som deltar i hele kurset og holder en presentasjon av teorirelaterte aspekter i det egne forskningsprosjektet. Det forventes i tillegg at studentene deltar aktivt i diskusjonene av forelesningene og av de andre deltakernes prosjekter.
Undervisnings- og læringsformer
Kurset vil bestå av forelesninger med påfølgende diskusjoner og i tillegg presentasjoner og diskusjoner av teorirelaterte aspekter i studentenes egne prosjekter. Deltakerne kommer å lese et utvalg av teoretiske tekster før kurset, som vil både forberede dem på de tematiske forelesningene og tjene som utvidet diskusjonsgrunnlag.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet
Eksamen
Om deltakerne har oppnådd kursets læringsmål vil bli vurdert på grunnlag av de muntlige presentasjonene nevnt ovenfor («Vilkår for å gå opp til eksamen»). I tilfelle at deltakere befinner seg i en mye tidlig fase av sine prosjekter kan en skriftlig oppgave brukes som alternativ vurderingsmetode.