Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Studenten er tatt opp på en barnehagelærerutdanning og har fullført og bestått minimum 60 studiepoeng, der minst 20 studiepoeng er innenfor estetiske fag. Studenten må beherske et skandinavisk språk både skriftlig og muntlig.

 

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Studentene vil gjøre seg erfaringer i å planlegge egne kreative prosesser og dokumentasjon av dette. Videre vil de få innføring i prosess- og utviklingsorientert arbeid med barn. Dette vil forberede studenten på å legge til rette for kreativitet og å lede barn gjennom skapende prosesser.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.

Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skaper estetiske opplevelser for og med barn

  • har kjennskap til kunstnerisk utviklingsarbeid i teori og praksis

  • har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser, og har evne til å vurdere estetiske kvaliteter i ulike kunstuttrykk

  • har kunnskap om barnekultur og forskning på feltet

  • har kunnskap om kulturinstitusjonenes satsing på barn og unge

  • har kjennskap til hvordan bruke digitale verktøy i skapende prosesser

FERDIGHETER
Studenten

  • kan observere, dokumentere, planlegge, lede og reflektere kritisk over skapende prosesser og kunstfaglige utviklingsarbeid

  • kan omsette nasjonale og lokale målsettinger for barnehagefeltet til konkrete utviklingsarbeid i barnehagen

  • kan presentere og reflektere over resultatet av egne prosjekter

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har utviklet en forståelse for hvordan kunstfaglige tilnærminger kan bidra til faglig utvikling i barnehagen

  • har kunnskap om og erfaring med kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen

  • har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltagere som kan medvirke i barnehagens kunstneriske prosesser og prosjekter

  • har kunnskap om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø

  • har en bevisst holdning til at kunst og utviklingsprosjekter har en verdi for barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer: Teoriforelesninger, ekskursjoner, veiledning, refleksjon i seminartimer, gruppearbeid og selvstudium.

I dette emnet skal studentene ha 10 dager praksis i barnehage. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Studenter fra fordypningen «Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid» vil kunne være deltakere/«medforskere» i ulike forskningsprosjekter sammen med fakultetets ansatte, gjerne forskningsprosjekter som kombinerer forskning på, i og gjennom kunsten.

Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

6 timers individuell digital skoleeksamen med tillatte hjelpemidler.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:44:57