Forkunnskapskrav

For enkeltemnestudenter er det forkunnskapskrav om 15 sp kunst og håndverk i grunnskolelærerutdanning

Innhold

Med utgangspunkt i fagets egenart og tematikker skal studenten selv velge tema og problemstilling. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer. Prosjektet skal ha didaktisk aktuell relevans for det trinn i grunnskolelærer-utdanningen studenten er inne i. Fordypningsprosjektet vil inneha en praktisk komponent, og en større teoretisk komponent hvor studenten er ansvarlig for teoritilfang.

Faget i praksis
Praksiserfaringer og ¿kompetanse må kunne trekkes med i prosjekt som en plattform å diskutere på basis av. Studenten må kunne vise til prosjektets relevans i skolen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

KUNNSKAP

  • ha dybdekunnskap om bildekunst, skulptur, design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer, og hvordan disse kan brukes i eget arbeid og i arbeid med barn

  • ha inngående kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk utforskende og visuelt kommunikativt fag

  • ha god kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barns formspråk, identitet og kreativitet

FERDIGHETER

  • kunne utforske en kunst- og håndverksfaglig problemstilling som tar utgangspunkt i et tema, et materialområde, en uttrykksform eller liknende

  • kunne reflektere over sentrale forskningsmetoder i faget, arbeide systematisk og kunne drøfte faglige og fagdidaktiske aspekter i eget skapende arbeid

  • kunne velge ut og utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler

  • kunne bruke metoder for problemløsning og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget

  • kunne være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid

  • kan bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, og veilede elever i utviklingen av fagbegreper i arbeidet med kunst og håndverk

  • kan planlegge og organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte til forelesninger og veiledning

  • godkjent problemstilling

  • godkjent prosjektbeskrivelse

  • godkjent muntlig fremlegging av bruk av metode i prosjektet

Enkeltemnestudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte til forelesninger og veiledning

  • godkjent problemstilling

  • godkjent prosjektbeskrivelse

  • godkjent muntlig fremlegging av bruk av metode i prosjektet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet legger opp til selvstendig arbeid med individuell veiledning, samt forelesninger, seminar, utstillingsbesøk og ekskursjoner. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet mot grunnskolen/videregående opplæring. Må innfri forkunnskapskrav. Avhengig av ledig plass.

Eksamen

Del I Fordypningsoppgave, praktisk del. Sluttprodukt fremlegges som en presentasjon/utstilling sammen med prosessdokumentasjon/mappe. Teller 40%.
Del II Fordypningsoppgave, skriftlig del. Leveres eksamenskontoret digitalt. Teller 30%.
Del III Muntlig presentasjon, 10 minutter med digital bildevisning med utgangspunkt i fordypningsoppgavens tema. Den profesjonsrelevante presentasjonen foretas med medstudenter som tilhørere. Teller 30%. Alle deleksamener må være bestått.

Del I, II og III vurderes samlet med gradert karakter. Ved muntlig presentasjon kan karakteren ikke påklages. Kun ved formelle feil.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:57