Forkunnskapskrav

For enkeltemnestudenter: 15sp kunst og håndverk

Innhold

I emnet skal det gjennomføres ulike former for utviklingsarbeid som forskningsmetode innen praktisk skapende arbeid I forelesninger og i seminar presenteres og diskuteres ulike former for forskning og utviklingsarbeid innen det kunst og håndverksdidaktiske feltet. En praksiserfaring fra kunst og håndverk skal danne utgangspunkt for en skriftlig FoU oppgave i dette emnet. Studenten utarbeider en problemstilling basert på praksiserfaring. Problemstillingen drøftes ut fra fagdidaktisk teori og kunst- og håndverksfaglig teori. FoU- oppgaven skal utformes i samsvar med gjeldende retningslinjer for akademisk rapportskriving.

Faget i praksis:
I praksisperioden skal studentene planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over et kunst og håndverksdidaktisk opplegg. Et av de gjennomførte undervisningsoppleggene fra praksis skal drøftes i forhold til kunst og håndverksdidaktisk teori og kunst og håndverksfaglig teori. Praksiserfaringen skal danne grunnlaget for FoU oppgaven og også ha tilknytning til studentenes praktisk skapende utviklingsarbeid. FoU oppgaven skal også diskuterer prosjektets relevans i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

KUNNSKAP

  • ha kunnskap om relevante forskningsmetoder innen det kunst og håndverksfaglige feltet

  • ha kunnskap om vurderings- og presentasjonsformer i kunst og håndverk

  • ha kunnskap om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for utviklingsarbeid

  • være orientert innen fagrelevant forskning, og ha kunnskap om hvordan aktuelle læreplaner og offentlige dokumenter kan være utgangspunkt for faglig

  • utviklingsarbeid med forskningsmessig og etisk tilnærming

FERDIGHETER

  • kunne utforske kunst- og håndverksfagdidaktiske problemstillinger

  • behersker utviklingsarbeid som forskningsmetode innen praktisk skapende arbeid og

  • har evne til å reflektere over eget skapende arbeid sett i sammenheng med relevant teori

  • kunne beherske akademisk skriving etter gjeldende retningslinjer

  • kunne bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, vurdere kvalitet på lærebøker og læremidler og holde seg oppdatert på relevant faglitteratur og forskning

  • kunne presentere eget FoU prosjekt muntlig og visuelt

  • kunne innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne bidra til faglig og pedagogisk nytenkning

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

  • kunne se hvordan FoU-prosjekt kan ha relevans i skolen

  • kunne anvende fagterminologi i skriftlige og muntlige fremlegginger

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Godkjent obligatorisk fremmøte

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp til selvstendig arbeid med individuell veiledning, samt forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Digitale presentasjonsverktøy anvendes i studentenes presentasjoner av FoU-oppgaver. 10 dager praksis med veiledning inngår i emnet. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Krav til forkunnskaper 15 sp kunst og håndverk. Avhengig av ledig plass.

Eksamen

Del I Skriftlig FoU-oppgave. Kan gjennomføres i par eller individuelt. Skrives FoU i par får studentene samme karakter.
Del II Utstilling av praktisk skapende verkstedsarbeid med dokumentasjon. Individuelt.
Del I teller 60 %. Del II teller 40%.
Begge deleksamener må være bestått.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:55