Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i kunst og håndverksdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kunst og håndverksfagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, kunst og håndverk som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets historie, formål og begrunnelse gjennom skiftende samfunnsforhold og hvordan dette har påvirket fagtradisjoner, læringsmål og holdninger, vil bli belyst gjennom studier av nyere forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, teorier om kreative og skapende prosesser, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til elevgruppen, fag og gjeldende planer på ungdomstrinnet

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes forutsetninger som interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om varierte vurderingsformer i kunst og håndverk

  • ha kunnskap om grunnleggende i kunst og håndverk

  • ha kunnskap om fagets posisjon og verdi i et flerkulturelt samfunn

Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings-og utviklingsarbeid og erfaringskunnskap

  • kunne veilede og vurdere elever i deres arbeid med kunst og håndverk

  • kunne bruke varierte arbeids- og vurderings-metoder og tilpasse disse til aktuell målgruppe

  • kunne gjøre rede for problemstillinger knyttet til ungdoms visuelle og materielle kultur

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kunne trekke kunst og håndverksfaget inn i et flerkulturelt perspektiv

Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen kunst og håndverks-faglighet og -didaktikk og

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • For studenter som har valgt faget som fag 1: Godkjent presentasjon av praksiscase med refleksjon

  • For studenter som har valgt faget som 2: Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, verkstedsarbeid, skolebesøk, praksis, veiledning og presentasjoner. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom denne type egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal legge frem et case fra praksis med refleksjon.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

4 timers skriftlig skoleeksamen. Vurdering: Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:44:47