KF-613 Musikk i kontekst
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program. Søkere med relevant vitenskapelig bakgrunn kan vurderes dersom ressursene er tilgjengelige.
Det forutsettes at ph.d.-kandidaten har tilegnet seg forkunnskaper innen utøvende/skapende musikk, musikkvitenskap, musikkpedagogikk eller tilsvarende, på masternivå. Kandidater med en mastergrad i tverrestetiske studieprogrammer (estetikk, kunstfag o.l.) må kunne dokumentere relevant fagspesifikk fordypning innen musikk tilsvarende minst 30 studiepoeng på masternivå.
Anbefalte forkunnskaper
En blandet utdanningsbakgrunn med vitenskapelige, utøvende/skapende og didaktiske deler vil være en fordel, men er ikke noe formelt krav.
Innhold
Musikk i kontekst presenterer hvordan musikken inngår i en rekke ulike kontekster. Emnet legger vekt på musikalsk produksjon, interpretasjon, formidling, resepsjon og transformasjon av mening.
Spørsmål som musikkens anvendelse i tverrestetiske sammenhenger, i ulike kontekster og med ulik hensikt og forholdet mellom "kunstner", "verk" og "publikum" belyses kritisk. Innføring i musikkens relasjonelle karakter undersøkes med tanke på nye tilganger til utøvelse og tolkning av musikalsk praksis. Emnet tar utgangspunkt i konkrete spørsmål som løftes frem av kandidatenes ph.d.-prosjekter og nyere musikkvitenskapelig teori.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidatene kunne reflektere over musikalsk praksis fra et kunstfaglig, samfunnsmessig og estetisk perspektiv. Kandidaten skal være i stand til å utføre forskningsarbeid i spenningsfeltet mellom disse perspektivene og utøve kritikk og nytenkning. Kandidaten skal kunne formidle sin kunnskap og forståelse videre i ulike sammenhenger.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Kandidatene skal gi en forberedt muntlig presentasjon av skisse til eksamensfremlegg på en av samlingene.
-
Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon i løpet av kurset.
-
Senest en uke innen eksamensfremlegget skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider pluss fullstendige referanser og litteraturliste.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir organisert i to til fire samlinger med forelesninger, seminarer eller workshops der papere eller kunstneriske arbeider blir presentert og kommentert av deltakerne på samlingene. Emnet vil i størst mulig grad bli tilrettelagt i forhold til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Det gjelder ikke bare innhold, men også arbeidsformene.
Undervisning på emnet kan organiseres i samarbeid med tilsvarende ph.d.-emner ved andre institusjoner.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Eksamen
-
Kandidaten holder en presentasjon på ca. 30 minutter som knytter problemstillinger fra undervisning og emnepensum til eget ph.d.-prosjekt. (Ved særlig begrunnelse kan det avtales en lengre presentasjon).
-
Senest en uke før eksamenspresentasjonen skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider.
Fullstendige referanser og litteraturliste kommer i tillegg.
-
Presentasjonen etterfølges av en ca. 15 minutters samtale med kommisjonen.
-
Synopsis, presentasjonen, og samtale vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor.
Om eksamen vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny dato for presentasjon.
Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.