KF-612 Visuell kunst i kontekst
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program. Søkere med relevant vitenskapelig bakgrunn kan vurderes dersom ressursene er tilgjengelige.
Det forutsettes forkunnskaper innen visuelle fag tilsvarende masternivå innen ett eller flere av følgende emneområder: kunst- og/eller design- og/eller visuell kulturteori; kunst- og/eller design og/eller visuell kulturhistorie; kunst- og designdidaktikk. Kandidater med en mastergrad i tverrestetiske studieprogrammer (estetikk, kunstfag o.l.) må kunne dokumentere relevant fordypning innen visuelle fag (gjerne i relasjon til relevante kontekster) tilsvarende minst 30 studiepoeng på masternivå.
Anbefalte forkunnskaper
En blandet utdanningsbakgrunn med vitenskapelige, utøvende/skapende og didaktiske deler vil være en fordel, men er ikke noe formelt krav.
Innhold
Emnet legger vekt på teoretiske og metodiske tilganger til forskning i og med visuelle og materielle kunstneriske praksiser og fenomener, som disse utøves og oppleves i et bredt spektrum av sosiale og kulturelle sammenhenger. Særlig fokus vil ligge på kunstfagenes potensialer i forhold til å undersøke og aktivisere sosiale og kulturelle forandringsprosesser som tar høyde for kompleksiteten i nåtidens samfunn. Emnet vil ta utgangspunkt i konkrete problemstillinger relatert til kandidatenes ph.d.- prosjekter kombinert med kritisk lesning og diskusjon av sentrale tekster innen nåtidig teori innen visuell og materiell kunst og kultur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidatene kunne anvende kritiske, didaktiske og kunstteoretiske kunnskapsperspektiver i utforskningen av aktuelle praksiser innen visuelle og materielle kunstformer, likesom de skal kunne anvende kunstteoretiske perspektiver i utforskningen av sosiale situasjoner (herunder læringssituasjoner). Kandidatene skal oppøve evne til å utføre forskningsarbeid i spenningsfeltet mellom kunstneriske, samfunnsmessige og filosofisk-estetiske perspektiver og praksiser.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Kandidatene skal gi en forberedt muntlig presentasjon av skisse til eksamensfremlegg på en av samlingene.
-
Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon i løpet av kurset.
-
Senest en uke innen eksamensfremlegget skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider
pluss fullstendige referanser og litteraturliste.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir organisert i to til fire samlinger med seminarer og/eller workshops. Det kan bli aktuelt med gruppearbeid med utgangspunkt i kandidatenes individuelle problemstillinger og med forelesninger, evt. fra aktuelle gjesteforelesere. Utenom samlingene kan det bli aktuelt med felles studietur og/eller kollokviearbeid. Emnet vil i størst mulig grad bli tilrettelagt i forhold til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Det gjelder ikke bare innhold, men også arbeidsformene.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Eksamen
-
Kandidaten holder en presentasjon på ca. 30 minutter som knytter problemstillinger fra undervisning og emnepensum til eget ph.d.-prosjekt. (ved særlig begrunnelse kan det avtales en lengre presentasjon)
-
Senest en uke før eksamenspresentasjonen skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider. Fullstendige referanser og litteraturliste kommer i tillegg.
-
Presentasjonen etterfølges av ca.15 minutters samtale med kommisjonen.
Synopsis, presentasjonen, og samtale vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om eksamen vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny dato for presentasjon.
Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.
Annen informasjon
Pensumlisten vil være under kontinuerlig utvikling med bakgrunn i tilfanget av ny forskningslitteratur på feltet og med tilpasning til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Titlene nedenfor utgjør eksempler på aktuell litteratur. Endelig pensumliste kunngjøres ved oppstart av emnet.
Kontaktperson: Professor, ph.d. Helene Illeris