Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir innsikt i teori og nyere forskning på lek, læring og barns meningsskaping. Sentrale tema er barn som subjekt, barneperspektiv og barns opplevelser. Emnet skal bidra til at studenten kan analysere og kritisk drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for valg av praksiser i barnehager. Dette innebærer fordypning i tema som fysisk miljø, sted, kroppslige uttrykk, språk, litteratur, bevegelse, estetiske og skapende praksiser og prosesser.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha erfaring med og inngående kunnskap om ulike estetiske og skapende praksiser og prosesser
    med blikk på barns meningsskaping og væremåte i lek

  • ha avansert kunnskap om betydningen av barns kroppslige og språklige uttrykk i relasjon til ulike steder ute og inne og verdien av dette i lek og læringssituasjoner

  • ha inngående kunnskap om barns meningsskaping, bevegelsesglede, kreativitet og fantasi og kunne reflektere rundt betydningen av dette for barns lek og læringsprosesser

  • kunne anvende kunnskap om språk, språkmiljø, litteratur og estetiske virkemidler i arbeidet med barns lek, læring, kommunikasjon og danning

  • ha inngående kunnskap om ulike diskurser om lek og læring og kritiske perspektiv på relasjonene mellom lek, læring og danning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatoriske seminarer. Nærmere informasjon vil framgå av semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, tverrfaglige seminar, studentaktive arbeidsformer. Framlegg/visning og praktisk utprøving med refleksjon. Obligatorisk undervisning framkommer i semesterplanen. Arbeidsomfang er 400 arbeidstimer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen består av to deler:

Del 1: Muntlig gruppeeksamen (teller 50 % av karakteren).
Del 2: Individuell skriftlig hjemmeeksamen (teller 50% av karakteren).

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:48