Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

  • KF-100-1 Idéutvikling og eksperimenterende prosesser

  • KF-101-1 Kunst og formidling i kontekst

Innhold

Emnet vil konsentrere seg om ulike aspekter ved stedsspesifikk kunst. Studentene vil få erfaring med ulike sted og kontekster knyttet til dette: Det fysiske, fenomenologiske eller kulturelle stedet, stedet som samfunnsengasjement eller stedet som en del av en økologisk forbundet helhet.

I emnet vil stedsspesifikke problemstillinger og uttrykksformer bli belyst. Tematikker som kunst i offentlig rom og sosialt engasjerte kunstformer vil også debatteres. Mange stedsspesifikke uttrykk kan være av temporær karakter, og bruk av digitale verktøy som foto og film vil være aktuelle måter å dokumentere og presentere arbeidene på. I emnet gjennomføres skriveverksted med tekstproduksjon i ulike genre. Det arbeides med ulike utstillingsproduksjoner og formidlingsstrategier i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kjenne til problemstillinger og uttrykksformer knyttet til stedsspesifikke kunstuttrykk
  • kunne beskrive et steds egenart gjennom stedsanalyse og anvende denne i stedsspesifikt skapende arbeid og som utgangspunkt for ulike kunstpraksiser
  • kunne anvende sin persepsjonsevne og sin stedsbevissthet gjennom skapende arbeid med utgangspunkt i ulike miljø
  • beherske prinsipper innenfor digital fotografering og bildebehandling til dokumentasjon og som selvstendig uttrykksform
  • beherske fagterminologi for tekstproduksjon knyttet til eget praktiske arbeid og i ulike skriftlige formidlingsformat
  • kunne gjøre faglige refleksjoner og vurderinger av egne og andres stedsspesifikke arbeid på bakgrunn av relevant teori

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning
  • To godkjente stedsspesifikke prosjekt
  • To godkjente tekstproduksjoner
  • Godkjent muntlig presentasjon

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på undervisning i og utenfor verksted, samt forelesninger og veiledning individuelt og i gruppe. Gruppekritikk som læringsform vil bli anvendt i forhold til studentarbeider. Undervisningen veksler mellom praktisk og teoretisk tilnærming til de ulike temaene. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig utover den fastsatte undervisningstiden. Studentene vil ha tilgang til verksteder utenom undervisningstid. Det legges opp til ekskursjoner og frivillige studieturer. Det er obligatorisk tilstedeværelse i all verkstedundervisning og veiledning. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen består av utstilling av et praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende skriftlig del. Prosjektet tar utgangspunkt i et utvalgt sted. Studentene vil få utdelt oppgaven med krav til skriftlig del to uker før innleveringsfristen. Formidling av praktisk prosjekt og skriftlig del vurderes samlet.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Annen informasjon

Emnet gjennomføres første gang HØST 2022

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KH-141 – Stedsrelaterte uttrykk - Lesvos 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:44:40