Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

  • KF-100-1 Idéutvikling og eksperimenterende prosesser

  • KF-101-1 Kunst og formidling i kontekst

Innhold

Emnet skal gi studentene teoretisk og praktisk kjennskap til hvordan man formidler et faglig tema gjennom forskjellige medier og til ulike målgrupper. Emnet gir studenten forståelse for og erfaring med hvordan formidling av visuell kunst kan anvendes i en virksomhet. Emnet er delt inn i en teoridel, en praksisdel og en oppgavedel. Teoridelen behandler kunstdidaktiske strategier, samt organisasjonsteori relevant for organisasjoner og virksomheter i kulturfeltet. I praksisdelen oppholder studentene seg i en organisasjon eller virksomhet i til sammen to uker. Studentene deltar i de arbeidsoppgaver som utføres i virksomheten.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • ha kunnskap om og kunne ta i bruk ulike kunstdidaktiske strategier knyttet til visuell kunst
  • kunne reflektere over egen kunstdidaktiske praksis og dens relevans for yrkeslivet
  • ha kjennskap til hva som særpreger virksomhet, formidlingsvisjon, rutiner og arbeidsoppgaver hos den aktuelle praksispartneren 
  • kunne reflektere over sammenh enger mellom praksis, innhold i eget studium og egen fagkunnskap
  • ha kjennskap til teori om verdiskapning og kulturbygging i arbeidslivet
  • kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og praksis

  • Godkjent oppgave og muntlig presentasjon.

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet består av forelesninger, arbeidsseminar, selvstudium, observasjon og praksis. I praksisdelen av emnet vil studentene gjennom observasjon og deltakelse følge de rutiner og oppgaver som ligger til virksomhetens daglige drift. Oppholdet kvalitetssikres både av faglærer og av en veileder fra den aktuelle praksispartneren. I siste del av emnet skriver studentene en oppgave hvor fokus er sammenhenger mellom praksis og relevant teori.  Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisning og praksis. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre dager og med et omfang på 2000 ord. Karakteruttrykk: Gradert karakter

Annen informasjon

Emnet gjennomføres første gang VÅR 2022

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:46