IS-920 Digitalisering og bærekraft
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Leif Skiftenes Flak
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Industriell digitalisering og kunstig intelligens
- Digitalisering, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk, da deler av pensumlitteraturen vil være engelsk.
Innhold
Verden digitaliseres i stadig økende tempo og virkningene av digitaliseringen gir store ringvirkninger i samfunnet. Digitalisering gir grunnlag for økonomisk vekst, har ulike klimaeffekter og påvirker grunnleggende verdier og normer i samfunnet. Fokus på etikk og lovverk blir viktig. Dette emnet gir deltakerne viktig kompetanse som gjøre dem i stand til å lede eller bidra til økonomisk, samfunnsmessig og økologisk bærekraftige digitaliseringsprosesser.
Emnet består av 3 hoveddeler:
- Samfunnsmessig bærekraftig digitalisering
Digitalisering påvirker grunnleggende elementer som arbeidsliv, makt, demokrati og tillit. Lovmessighet og etiske vurderinger anses derfor som stadig viktigere i digitaliseringsarbeid. Denne modulen gir oversikt over sentrale lover som General Data Protection Act (GDPR) og gir grunnlag for lovmessig digitalisering. Modulen gir også innblikk i etiske grunnprinsipper samt normativ og anvendt etikk knyttet til digitalisering.
- Økonomisk bærekraftig digitalisering
Modulen gir innsikt hvordan nye digitale teknologier kan bidra til verdiskaping og økonomisk vekst. I denne delen av kurset inngår kritisk refleksjon rundt muligheter og utfordringer knyttet til digitale plattformer og økosystem samt digitale teknologiers rolle i sirkulær økonomi.
- Økologisk bærekraftig digitalisering
Modulen gir innsikt digitale teknologiers rolle i et økologisk bærekraftsperspektiv. Digitale teknologier har betydelig potensiale for å bidra til økt forståelse for komplekse miljømessige sammenhenger. Modulen illustrerer hvordan eksempelvis data science og kunstig intelligens kan hjelpe oss å forstå hvordan vi kan håndtere klimakrisen. Videre fokuseres det på utilsiktede konsekvenser som teknologirelatert energiforbruk og digitalt avfall. Modulen gir innsikt i hvordan design, implementering og evaluering av digitale teknologier kan bidra til miljømessig bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan påvirke samfunnsmessige, økonomiske og økologiske forhold
- ha inngående kunnskap om praksis for design, implementering og evaluering av digitale løsninger for å støtte bærekraftig utvikling
- ha inngående kunnskap om, og kunne kommunisere, ulike etiske utfordringer knyttet til digitalisering kunne identifisere og drøfte hvilke lover som påvirker digitaliseringsprosesser og hvordan digitalisering kan utfordre eksisterende lovverk
- kunne anvende forståelse av økonomisk, samfunnsmessig og økologisk bærekraft i utforming og gjennomføring av digitaliseringsprosjekter
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske innleveringer. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 digitale samlinger á 2 dager med forelesninger og fellesarbeider. Undervisningen foregår gjennom forelesninger med vekt på dialog mellom kursdeltakerne. Det legges opp til aktiv deltakelse fra studentene gjennom presentasjoner av artikler og eksempler fra praksis. Et sentralt virkemiddel for læring er obligatoriske prosjektoppgaver der studenter samarbeider. Det legges stor vekt på dialog mellom kursdeltakerne, og gruppearbeid er et sentralt virkemiddel for læring i emnet. Totalt arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.
Litteratur: norsk og engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Tilbys som videreutdanning
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Eksamen
Prosjektoppgave, med gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Emnet er del av kompetansehevingspakken Modulbasert lederutdanning i digital transformasjon.