Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på IS-104 Digital interaksjonsdesign og IS-114 Samskaping - kommunikasjon og prosjektarbeid, eller tilsvarende.

Innhold

Likestillings- og diskrimineringsloven krever at informasjonsteknologi skal være universelt utformet, det vil si tilgjengelig for alle i samfunnet, inkludert brukere med funksjonsnedsettelser. Dette emnet gir en bred innføring i universell utforming av dokumenter, nettsider og informasjonssystemer. Emnet vil bl.a. dekke nettsidetilgjengelighet, digital hjelpemiddelteknologi, prinsipper for design, utvikling og evaluering av universelt utformede digitale løsninger, og relevante lover og forskrifter. Det legges stor vekt på forståelse av og respekt for brukermangfold og at god digital universell utforming bygger på fleksibilitet heller enn «one size fits all».

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • forstå menneskelig og teknologisk mangfold og kunne ta høyde for dette ved planlegging og utvikling av informasjonssystemer
  • identifisere og foreslå løsninger for barrierer mennesker kan oppleve i møtet med digitale dokumenter, nettsider og brukergrensesnitt for informasjonssystemer
  • planlegge og delta i brukersentrert design og utvikling av universelt utformede informasjonssystemer
  • anvende metoder for brukertesting og heuristisk evaluering av brukergrensesnitt for informasjonssystemer
  • kjenne innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av nettsider og informasjonssystemer
  • beherske inkluderende terminologi i interaksjon med og diskusjon om brukere av informasjonssystemer
  • lage universelt utformede dokumenter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske oppgaver må være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning gis i form av forelesninger og veiledet gruppearbeid. Estimert arbeidsomfang er 210 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • To gruppeprosjektrapporter, teller 85%

  • Et individuelt refleksjonsnotat, teller 15%

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:44:11