Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt de tre første semester i grunnskolelærerutdanningen.

Innhold

Et overgripende mål for emnet handler om å utvikle kritisk refleksjon knyttet til digitalisering i samfunnet generelt og i skolen spesielt, og hva som er hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og ressurser i læring og undervisning. Med utgangspunkt i Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK-rammeverket) tilbyr emnet faglig fordypning i samtlige av dets sju underliggende områder. Disse er pedagogikk og fagdidaktikk, fag og grunnleggende ferdigheter, skolen i samfunnet, samhandling og kommunikasjon, ledelse av læringsprosesser og etikk, samt endring og utvikling. Innenfor hvert område vektlegges ett til to underliggende tema som gis spesiell oppmerksomhet gjennom utprøving, samarbeid og refleksjon.

Emnet legger vekt på å ruste studentene til en skolehverdag der teknologi spiller en stadig mer omfattende rolle. Studentene skal utvikle og teste ut ulike sider av skolehverdagen både gjennom øvelser på campus og gjennom skolebesøk. Basert på egne opplevelser gjennom ulike former for utprøvinger, skal studentene reflektere over hvordan man kan fremme elevaktiv undervisning og tilpasset undervisning med- og uten teknologi.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten

  • Omfattende kunnskap om hva digitalisering av samfunnet betyr for skolen

  • Omfattende kunnskap om hva PfDK-rammeverket betyr og hvordan dets sju underliggende områder kan operasjonaliseres for å gi bedre vilkår for læring i skolen

  • Omfattende kunnskap om hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i undervisningssituasjoner

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten

  • Forklare og reflektere over ulike forståelser av hva digitalisering betyr for samfunnet og herunder skolens rolle og oppgaver

  • Planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike digitale læremidler og arbeidsmåter som på ulike vis fremmer elevaktiv og tilpasset undervisning i ulike fag og på ulike trinn, med spesialisering på henholdsvis trinn 1-7 og 5-10

  • Planlegge, gjennomføre og lede undervisning i 1:1 klasserom

  • Kjenne til og kunne praktiskere ulike vurderingsformer ved hjelp av video

  • Kjenne til og kunne anvende læringsanalyse til bruk i eget pedagogisk arbeid og til ulike rapporteringsoppgaver

  • Forstå hvordan læringsplattformer fungerer til rapportering og til skole-hjem samarbeid

  • Ha kjennskap til ulike former for utfordringer knyttet til informasjonssikkerhet

  • Være i stand til å holde seg oppdatert om nye digitale læringsressurser og nye pedagogiske tilnærminger

Generell kompetanse

Etter fullført emne kan studenten

  • Reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til undervisning og læring i teknologirike omgivelser

  • Reflektere og beherske hvordan man kan ivareta elevaktive læringsformer og tilpasset undervisning med og uten støtte fra teknologi.

  • Reflektere over etiske utfordringer knyttet til digitalisering.

Undervisnings- og læringsformer

Dagssamlinger som inkluderer forelesninger, arbeid i grupper, skolebesøk og fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse, og krav til innleveringer (oppgis ved studiestart). Totalt arbeidsomfang: 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:15