Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er for studenter som er interessert mer kunnskap om å lære (egen læring), og mer kunnskap om å lede læringsprosesser (lære andre), og hvilke betydning IKT-løsninger har for læring. Det betyr at kurset er for alle. Fremtidens samfunn vil bli kunnskapsintensivt, teknologi-intensivt og kreve større evne til omstilling. Studenters evne til å omstilling (lære selv), til å bidra til utvikling (lede læringsprosesser) og å forstå hvordan teknologien påvirker slike prosesser vil ha stor betydning for deres fremtidige arbeid.

 

I emnet vil vi arbeide på mange ulike måter for å forstå hva som kjennetegner gode læringsprosesser, og hvordan teknologien kan bidra. Du vil bli utfordret på å prøve ut ulike måter å lære på, reflektere over god vurdering og evaluering, og gjennom praktisk arbeid øve på evaluering av god læring. Mange ulike IKT-baserte løsninger vil bli presentert og testet ut, både med tanke på individuell læring og som bidrag i læring for grupper av ulike størrelser. Studentene vil prøve ut ulike løsninger for å formidle og samarbeide, gjennom for eksempel videoopptak, nettbaserte presentasjonsløsninger, samarbeidsverktøy og gjennom sosiale nettverkssamfunn. Forelesninger vil bidra til å sette dette inn i en samfunnsmessig ramme for å forstå utviklingstrekk, muligheter og utfordringer knyttet til bruk av IKT-baserte løsninger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne vil studentene kunne:

  • demonstrere kunnskap i praksis knyttet til egen læring (lære selv), og diskutere konsekvenser av ulike læringspraksiser for egen læring

  • demonstrere kunnskap i ulike strategier for å utvikle gode læringsmiljø (lære bort) og diskutere konsekvenser av ulike læringspraksiser for å lede læringsprosesser

  • ha innsikt i ulike IKT-baserte løsninger som kan bidra til økt læringsutbytte, og kunne reflektere over hvordan slike kan benyttes i egen og andres læring

  • demonstrere praktiske ferdigheter i å lede egne og andres læringsprosesser hvor IKT-baserte løsninger inngår

  • demonstrere forståelse for hvilke betydning evalueringskriterier og evaluering av læringsprosesser kan ha for læringsutbytte

  • kjenne til etiske utfordringer ved bruk av IKT i læringsprosesser

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidsoppgaver, som inkluderer presentasjoner i plenumsøkter, nettbaserte presentasjoner, uttesting av IKT-baserte løsninger, aktiv deltakelse i arbeid med gruppeinnleveringer, og innlevering av individuelle refleksjonsnotater underveis.

 

I praksis må studentene være tilstede på de aller fleste arbeidsøktene for å ha grunnlag for å svare på obligatoriske arbeidsoppgaver, og dermed kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil selv være med å påvirke arbeidsformen i kurset, ved at de selv må ta stilling til og velge de læringsformene de mener er hensiktsmessige. Studentene og foreleser vil i felleskap blir enige om organiseringen av arbeidsøktene, som vil bestå av en blanding av forelesninger (med utstrakt bruk av gjesteforelesninger over nett), gruppearbeid, studentleda arbeidsøkter, utprøving av IKT-baserte løsninger, praksisretta aktiviteter, og nettbaserte presentasjoner og innleveringer. Mye av arbeidsomfanget for den enkelte student vil være knyttet til deltakelse i de felles arbeidsøktene (en hel dag pr uke, eventuelt to halve dager), i tillegg til arbeid med innleveringer.

Normert arbeidsbelastning for 7,5 sp er 10 timers innsats pr uke

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Eksamen vil være mappeevaluering, hvor vurderingen vil bestå av to deler som teller likt:

1) Gruppeoppgave (felles karakter). Dette vil være en oppgave som studentene arbeider med underveis i hele kurset.

2) Individuell oppgave. Dette vil også være en oppgave som studenten arbeider med gjennom hele studieforløpet som i hovedsak vil være knyttet til temaene: hva er god læring, hvordan lærer du, hvordan leder du læringsprosesser som inkluderer IKT-baserte verktøy

For begge deloppgavene skal studentene i samarbeid med forelesere utarbeide vurderingskriterier og evalueringskriterier. Studentene skal aktivt delta i vurdering og evaluering av arbeidet. Dette teller også inn i karaktersettingen som fastsettes av foreleser.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:44:07