Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet gir en innføring i begreper, prinsipper, teknikker og prosesser for design og evaluering av digitale interaksjonsløsninger.

Læringsutbytte

  • ha kunnskap om sentrale designprinsipper, prosesser og metoder av digitale interaksjonsløsninger

  • ha kjennskap til og kunne anvende kriterier for vurdering av brukbarhet

  • kunne delta aktivt i analyse, design, konstruksjon og test av en prototype på digitale interaksjonsløsninger, med hensiktsmessig brukbarhet

  • kjenne relevante regler og standarder i brukbarhet og tilgjengelighet av digitale interaksjonsløsninger

  • ha kunnskap om problemstillinger av etisk karakter relatert til digital interaksjonsdesign

  • forstå utfordringer og muligheter med å arbeide i prosjekter 

  • ha utviklet evner til samarbeid, kommunikasjon, kritisk vurdering og til å håndtere paradokser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske oppgaver må være godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Organisert undervisning i form av forelesninger og gruppearbeid. Obligatorisk arbeid består blant annet av prosjektbaserte oppgaver og presentasjoner. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Gruppebasert prosjektoppgave med felles karakter teller 40 % av karakteren. Skriftlig individuell eksamen teller 60 %. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IS-3400 – Brukergrensesnitt 9
IS-3410 – Brukergrensesnitt 7.5
IS-3410 – Brukergrensesnitt 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:49:10