IND419 Prosjekterings- og engineeringsledelse
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- John Skaar
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Bygg, masterprogram
- Artificial Intelligence and The Internet of Things, Master's Programme
- Kunstig intelligens, 5-årig masterprogram
- Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
- Industriell økonomi og teknologiledelse, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskAnbefalte forkunnskaper
Forutsetter emnet IND416-G Prosjektledelse og -planlegging eller tilsvarende kunnskaper.
Innhold
Engineering i design er vektlagt i emnet, som omfatter teoretisk forståelse av prosjektering- og engineeringsarbeid som fenomen, herunder:
-
Klassisk design teori
-
Læring, gradvis modning og prosjektering
-
Avhengigheter og koordineringsteori
-
Kompleksitetsteori, inkluderer blant annet CYNEFIN rammeverket og «wicked problems»
-
Informasjon, kommunikasjon og retorikk, herunder BIM
-
Verdiskaping i prosjektering, herunder byggbarhet og kundeverdi
Metodemessige tilnærminger for å styre og lede prosjektering- og engineeringsprosesser:
-
Lean design management (LDM)
-
Utarbeidelse av modell/struktur for helhetlig styring av prosjekteringsprosesser i detaljfasen
-
Forskjellige gjennomføringsmodeller og virkningen på prosjekteringsprosessen
-
Virtual Design in Construction (VDC) (integrasjon av produkt, organisasjon og prosess), herunder concurrent engineering
-
Last Planner System (LPS) i prosjektering
-
Agile og Scrum anvendt i prosjektering
-
Prosjektering og usikkerhet
Andre supplerende metoder og teknikker, eksempelvis Target Value Design (TDV); Set Based Design (SBD); Design Structure Matrix (DSM); Choosing by advantages (CBA).
Det vil bli anvendt data og eksempler fra bygg- og anlegg, og så langt som mulig fra andre bransjer som olje- og gass, programvareutvikling, etc.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
Ha inngående kunnskap om utviklingsprosesser som ofte omfatter læring over tid, herunder prosjektering, design, engineering, produktutvikling og forskning
-
Anvende ulike utviklingsmetoder for å sikre forutsigbarhet og fleksibilitet inn mot prosjektleveranse
-
Beskrive og anvende teknikker og gjennomføringsmetoder for å utføre prosjekterings- og produktutviklingsprosesser
-
Analysere, planlegge og gjennomføre prosjektering- og engineeringsprosjekter
-
Bruke kritisk tenkning rundt metoder og fokus på prosessinnovasjon
Undervisnings- og læringsformer
Obligatorisk prosjektarbeid utføres i grupper, og så langt som mulig i samarbeid med næringslivet. Forelesninger, workshops, og eventuelt bedriftsbesøk. Arbeidsbelastning for dette emnet er beregnet til rundt 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Prosjektoppgave, i gruppe, teller 60 % av total karakter. Muntlig individuell eksamen, teller 40 % av total karakter. Graderte karakterer. Begge eksamensdeler må være bestått.