Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring fra arbeid med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordning. Emnet passer spesielt for barne- og ungdomstrenere i svømming. Det er en fordel, men ikke nødvendig at studentene har gjennomført kurset «Svømme- og livredningsferdigheter i skolen».

Innhold

Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk og metodikk i svømmeundervisningen. Aktuelle tema:

  • Mekaniske prinsipper for svømming
  • Vannets mekanikk
  • Svømmeferdigheter/svømmeartene
  • En praktisk metodisk tilnærming til svømmeartene
  • Bruk av video i undervisningen

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om oppbygningsøvelser og teknikkøvelser for alle svømmearter
  • Har kunnskap om start, undervannsarbeid samt vendinger for de ulike svømmearter
  • Har kunnskap om arbeidsmåter, metodikk og planlegging av svømmetrening
  • Har kunnskap om krefter som påvirker svømmehastigheten
  • Har kunnskap om bruk av video som analyseverktøy for innlæring av teknikk og som hjelpemiddel for bedre forståelse av egen teknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmetrening
  • Kan formidle oppbygningsøvelse og teknikkøvelser, og gi konstruktive tilbakemeldinger til utøvere og elever
  • Kan bruke video som analyseverktøy for innlæring av teknikk

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen eller i idrettslag, med bakgrunn i oppbyggings- og teknikkøvelser i hver svømmeart.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på obligatorisk undervisning, dvs. minst 80 % fremmøte på både teoretiske og praktiske økter.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med 5 samlinger á 4 timer. Samlingene vil bestå av teoretisk og praktisk undervisning.  Det kreves gjennomføring av én time praksis (45-60 min) i skole eller idrettslag. Se Canvas for nærmere informasjon.

Deltakelse i undervisningen er obligatorisk.

Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell praktisk-metodisk oppgave. Gradert karakter.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:40