Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Testing relatert til helse

Innhold

Det legges vekt på teoretisk og praktisk kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysiologisk utholdenhetstesting i et laboratorium. Studentene får erfaring i å gjennomføre laboratoriebaserte-tester som kan benyttes i planlegging av trening for ulike grupper. I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:

  • Sikkerhet og etikk i forbindelse med treningsfysiologisk testing
  • Forberedelser til testing
  • Måling av ulike fysiologiske parametere (f.eks. oksygenopptak, hjertefrekvens, lungeventilasjon) under fysisk anstrengelse
  • Måling av maksimalt oksygenopptak under ulike bevegelsesformer
  • Laktatprofiltesting (anaerob terskel)
  • Veiledning i hvordan benytte informasjon fra utholdenhetstester i treningsplanleggingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskap:

  • Ha kunnskap om etiske aspekter og sikkerhetsrutiner når en gjennomfører treningsfysiologisk testing
  • Ha kunnskap om hvordan ulike fysiologiske parametere endres under fysisk anstrengelse
  • Ha kunnskap om faktorer som har betydning for maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel

Ferdigheter:

  • Kan gjennomføre forberedelser til laboratoriebaserte utholdenhetstester
  • Kan gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
  • Kan analysere og formidle resultater fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel

Generell kompetanse:

  • Kan planlegge og gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel

Kan formidle hvordan informasjon fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel kan benyttes i planlegging av trening

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse i undervisning i forbindelse med samlingene er obligatorisk og et vilkår for å gå opp til eksamen. Kravet om obligatorisk tilstedeværelse innebærer at man må deltatt på 80 prosent av undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktiske arbeid i laboratorium, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er samlingsbasert. Deler av undervisningen er nettbasert. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Grunnlag for opptak til emnet er bachelorgrad i folkehelsearbeid, sykepleie, idrett, kroppsøving, fysioterapi, ergoterapi eller annen helsefaglig utdanning. Søkere med tilsvarende utdanning eller annen relevant bachelorgrad kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.

Eksamen

Det gis 3 oppgaver som løses individuelt. Oppgavene gis i forbindelse med samlingene, og innleveres innen oppgitt frist etter samlingen. Vurderingsuttrykk er bestått eller ikke bestått. Alle oppgaver må være vurdert til bestått karakter for at samlet karakter i emnet skal være bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:38