Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Barn og bevegelse

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med kroppsøving eller fysisk aktivitet i annen sammenheng

Innhold

Teori: Idrettens utviklingsmodell og kjennetegn ved overgangen lek til idrett i idrettens utviklingsmodell

Praktiske økter med tema: Tilrettelegging av et utvalg idretter med tema lek til idrett og tilvenning til idrett.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene

  • ha grunnleggende kunnskap om et utvalg idrettsspesifikke krav

  • ha grunnleggende kunnskap om utviklingen fra lek til idrett

  • ha kunnskap om et utvalg idretter

  • kjenne til idrettens utviklingsmodell

  • kjenne til idrettens grunnverdier

 

Ferdighet

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne planlegge og tilrettelegge for tilvenning til et utvalg idretter

  • kunne rettlede for idrettslig utvikling i et utvalg idretter

  • kunne lede et utvalg idrettsaktiviteter

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema fra lek til idrett

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema tilvenning til idrett

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning.

  • Godkjent gjennomføring av oppgaver.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med 2-3 samlinger a 1-2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Deltakerne vil få oppgaver å arbeide med mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.

Eksamen

Praktisk individuell eksamen. Vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:37