Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Barn og bevegelse

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordningen.

Innhold

Teori om barn, bevegelse og utvikling (nettforelesninger).

Praktiske økter med tema som gjentas fra teorien.

 

Teori knyttet til tema med motorikk som omdreiningspunkt:

  • Bevegelse er meningen

  • Barndom, oppvekst og bevegelse

  • Barns utvikling- en helhet

  • Motorisk utvikling: sanser, persepsjon og sanseintegrering

  • Faser i motorisk utvikling

  • Psykiske forhold som påvirker motorikk

  • Hvordan tilrettelegge for god motorisk læring

  • Tilrettelegging for bevegelsesutvikling i ulike miljø

  • Leker

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha grunnleggende kunnskap om betydningen av bevegelse

  • ha grunnleggende kunnskap om oppvekstforhold og betydningen av muligheter for bevegelseslek

  • ha grunnleggende kunnskap om at barns utvikling er helhetlig

  • ha grunnleggende kunnskap om normal motorisk utvikling

  • ha grunnleggende kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for bevegelse i ulike miljø

  • ha kunnskap om ulike bevegelses- og tradisjonsleker

 

Ferdighet

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne tilrettelegge for bevegelseslek i sal

  • kunne tilrettelegge for bevegelseslek i skog og naturområder

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere lekaktiviteter for barn

  • kunne gi faglige refleksjoner over hvordan barn beveger seg i ulike miljø

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på obligatorisk undervisning. Det vil bli gitt nærmere informasjon om obligatorisk undervisning senest ved oppstart av undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med 2 samlinger a 2-3 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssikringssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.

Eksamen

Praktisk eksamen i gruppe. Det gis felles karakter for gruppeeksamen. Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:35