Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

ME-418 Vitenskapsteori og metodelære

Innhold

Innholdet i emnet er fordelt på generell undervisning/opplæring i praktisk metodelære og selvstendig arbeid med prosjektbeskrivelse til eget mastergradsprosjekt. Undervisningsdelen av emnet setter søkelys på kunnskap om utfordringer og kritisk bruk av fagrelevante forskningsdesign. Det skal gi utstrakt forståelse for hvordan man designer studier i forhold til bestemte forskningsspørsmål. Emnet har fokus på kvalitative og kvantitative analyser, og hvordan disse tolkes og formidles.

Emnet er direkte knyttet til studentens arbeid med masteroppgaven, og arbeidet med prosjektbeskrivelsen vil være veiledet. Gjennom arbeid i emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori, forskningsdesign og metode med relevans for den forskende lærer

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving

  • kan vise inngående etisk skjønn i forhold til ens egen rolle som forsker, og hvordan forskning kan påvirke menneskers liv

  • kan kritisk velge ut, samt vurdere hvordan bestemte analyser gjenspeiler datagrunnlaget

  • har avansert kunnskap om styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign og metoder i forskning om kroppsøving og idrettsfag

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for fagområdet

  • kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne

  • kan analysere og presentere kvalitativ og kvantitativ forskning på en hensiktsmessig måte

  • kan kritisk vurdere forskningslitteratur innenfor fagområdet ut fra gitte kriterier

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kunne koble klassiske forskningsstudier og diskusjon av nyere problemstillinger og komme fram til et hovedproblemområde for selvstendig forskning

  • kunne velge / utvikle og beskrive metoder tilpasset en spesifikk valgt forskningsproblemstilling

  • kunne kritisk evaluere valgte forskningsmetoder med hensyn til validitet og reliabilitet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning og veiledning.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell, skriftlig prosjektbeskrivelse med problemstilling, forskningsdesign og vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske refleksjoner.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Se Canvas for detaljert informasjon.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:34