Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk eller norsk

Anbefalte forkunnskaper

IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett (15 sp) eller tilsvarende

Innhold

Innholdet i dette emnet vil være sentrert rundt aktuelle forhold relatert til utvikling av idrettslig ekspertise. Både psykososiale og fysiske ferdigheter, inkludert tekniske og taktiske aspekter, vil være sentrale tema. I tillegg vil undervisningen være relatert til hvordan individ og lag kan utvikle seg og prestere i idrett, hvordan man kan tilrettelegge for best mulige forhold rundt trening og konkurranse, samt aktuelle problemstillinger innen idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett.

 Hovedtematikk:

  • Talentidentifisering og talentutvikling
  • Treningsplanlegging for prestasjonsutvikling
  • Trening og optimalisering av fysiske ferdigheter
  • Coaching av prestasjonsgrupper
  • Gruppedynamikk og prestasjonskulturer i idrett
  • Spenningsregulering i idrett
  • Prestasjonsernæring og restitusjonsmetoder
  • Energitilgjengelighet og kroppssammensetning
  • Etikk i toppidretten

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i teorier, begreper og problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise
  • har inngående kunnskap om faktorer av betydning for utvikling av idrettslig ekspertise
  • har inngående kunnskap om aktuelle faglige problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett med utgangspunkt i vitenskapelige teorier og metoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise
  • kan analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen idrettslig ekspertise
  • kan kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid innen idrettslig ekspertise på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen idrettslig ekspertise
  • kan formidle selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid på høyt faglig nivå
  • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise til ulike målgrupper
  • kan bidra til nytenking og innovasjon innen fagområdet idrettslig ekspertise

Vilkår for å gå opp til eksamen

Skriftlig individuell oppgave basert på pensumrelevant tema, vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer er forelesninger, gruppearbeid, formidling og selvstudium. Forventet arbeidsomfang er 405 timer.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Det gis gradert karakter.

Se nærmere informasjon i Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:32