Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR136 Kroppsøving og bevegelsesglede. IDR137 Kroppsøving og elevmangfold og IDR208 Kroppsøving og treningslære eller tilsvarende.

Innhold

Emnet tar for seg kroppsøvingsfaget i et kunnskapssosiologisk perspektiv. Kropp, bevegelse, helse og kunnskap sett i lys av historie, kultur og kontekst blir vektlagt. Emnet handler også om å rette oppmerksomhet mot spørsmål knyttet til inkludering og ekskludering i faget. I tillegg vektlegges ungdomskulturen, med særlig blikk på livsstilaktiviteter/alternative bevegelsesformer og identitetsforståelser. Nevnte tema belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

Faget i praksis

Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • Ha kunnskap om hvordan kroppsøvingsfaget formes av historiske og samfunnsmessige betingelser

  • Ha kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver på kropp, helse, kunnskap og læring i kroppsøving

  • Ha inngående kunnskap om ungdomskultur, identitetsforståelser og livstilaktiviteter

  • Ha kunnskap om profesjonskulturer og profesjonsutøvelse i kroppsøving på ungdomstrinnet

Ferdigheter

  • Kunne bruke sentrale teoretiske perspektiver for å identifisere og reflektere over ulike forståelser av kropp, helse, kunnskap og læring som uttrykkes i styringsdokumenter og undervisningspraksiser i kroppsøving

  • Kunne identifisere diskurser i kroppsøvingsfaget, og kunne drøfte sentrale fagdidaktiske problemstillinger i faget

  • Kunne bruke kunnskap om kroppsøvingsfaget som et historisk og samfunnsmessig produkt til å kritisk kunne forstå praksiser i faget, og til å kunne videreutvikle fagfeltet

  • Kunne kritisk analysere og diskutere hvordan ungdomskultur og livsstilaktiviteter kan ha betydning for elevers identitetsutvikling og læring i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal litteratur om kropp, fysisk aktivitet, helse og læring

  • Kunne kommunisere om faglige problemstillinger og kunne bidra til utvikling av kroppsøvingsfaglige profesjonsfelleskap

  • Forstår hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap kan initiere kroppslige læringsprosesser

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas)

Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger)

Praksis må være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, selvstudium, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

45 minutters individuell muntlig eksamen. Kandidatene trekker tema fra hele pensum. Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:30