IDR420 Kunnskapssosiologiske perspektiver i kroppsøving
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Erik Aasland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR136 Kroppsøving og bevegelsesglede. IDR137 Kroppsøving og elevmangfold og IDR208 Kroppsøving og treningslære eller tilsvarende.
Innhold
Emnet tar for seg kroppsøvingsfaget i et kunnskapssosiologisk perspektiv. Kropp, bevegelse, helse og kunnskap sett i lys av historie, kultur og kontekst blir vektlagt. Emnet handler også om å rette oppmerksomhet mot spørsmål knyttet til inkludering og ekskludering i faget. I tillegg vektlegges ungdomskulturen, med særlig blikk på livsstilaktiviteter/alternative bevegelsesformer og identitetsforståelser. Nevnte tema belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.
Faget i praksis
Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
-
Ha kunnskap om hvordan kroppsøvingsfaget formes av historiske og samfunnsmessige betingelser
-
Ha kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver på kropp, helse, kunnskap og læring i kroppsøving
-
Ha inngående kunnskap om ungdomskultur, identitetsforståelser og livstilaktiviteter
-
Ha kunnskap om profesjonskulturer og profesjonsutøvelse i kroppsøving på ungdomstrinnet
Ferdigheter
-
Kunne bruke sentrale teoretiske perspektiver for å identifisere og reflektere over ulike forståelser av kropp, helse, kunnskap og læring som uttrykkes i styringsdokumenter og undervisningspraksiser i kroppsøving
-
Kunne identifisere diskurser i kroppsøvingsfaget, og kunne drøfte sentrale fagdidaktiske problemstillinger i faget
-
Kunne bruke kunnskap om kroppsøvingsfaget som et historisk og samfunnsmessig produkt til å kritisk kunne forstå praksiser i faget, og til å kunne videreutvikle fagfeltet
-
Kunne kritisk analysere og diskutere hvordan ungdomskultur og livsstilaktiviteter kan ha betydning for elevers identitetsutvikling og læring i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet
Generell kompetanse
-
Kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal litteratur om kropp, fysisk aktivitet, helse og læring
-
Kunne kommunisere om faglige problemstillinger og kunne bidra til utvikling av kroppsøvingsfaglige profesjonsfelleskap
-
Forstår hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap kan initiere kroppslige læringsprosesser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas)
Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger)
Praksis må være godkjent
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, selvstudium, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
45 minutters individuell muntlig eksamen. Kandidatene trekker tema fra hele pensum. Det gis gradert karakter.