Innhold

  • Fysiologiske aspekter

    • Teoretisk grunnlag for fysiologisk adaptasjon

    • Arbeid på testlaboratorium, testlederrolle, hygiene, sikkerhet

    • Ulike arbeidsfysiologiske tester for måling av treningsstatus

  • Pedagogiske og psykologiske aspekter

    • Utøveren

      • Individuelle karakteristika

      • Motivasjon

      • Talent og talentutvikling

      • Mestringstro

      • Spenningsregulering

    • Laget

      • Sosial identitet

      • Kohesjon

      • Kollektiv mestringstro

      • Prestasjoner i team

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studentene

  • ha bred kunnskap om fysiologiske faktorer av betydning for prestasjon

  • kunne utføre ulike laboratoriebaserte testmetoder for å evaluere treningsstatus.

  • ha bred kunnskap om psykologiske prosesser på individnivå i et prestasjonsperspektiv

  • ha bred kunnskap om gruppedynamiske prosesser i et prestasjonsperspektiv

  • ha kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser innen idrettsprestasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid, gruppearbeid og individuelt arbeid.

All undervisning knyttet til laboratoriearbeid er obligatorisk (minimum 80% deltakelse).

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR203 – Prestasjonsutvikling i idrett 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:25