HSI415 Teknologiforståelse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Martin Wulf Gerdes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk og norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Engelsk og norskInnhold
Lovverk og forskrifter knyttet til innføring og bruk av IKT-systemer i helse- og omsorgssektoren. Datakommunikasjon, nettverk og arkitektur for IKT-systemer innenfor helse- og omsorgssektoren. Risikoanalyse og evaluering av datasikkerhet, med vekt på konfidensialitet, tilgjengelighet og integritet. Modellering av relasjonsdatabaser med konseptuell beskrivelse av integrasjon i IKT-system. Anvendelse av utformingsprinsipper og metoder for evaluering av IKT-systemer. Prinsipper for velferdsteknologi og medisinsk avstandsoppfølging. Klinisk beslutningsstøtte og kunstig intelligens, terminologier og klassifikasjoner, standarder og interoperabilitet. Praktisk bruk av brukertestlaboratorium og boligsimulator.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om lover, forskrifter og nasjonale strategier for bruk av IKT- systemer knyttet til helseinformatikk.
-
ha avansert kunnskap om nettverk og arkitektur av IKT-systemer.
-
ha inngående kunnskap om oppbygging og modellering av databaser for IKT-systemer.
-
kunne analysere faglige problemstillinger og benytte kunnskap relatert til risikoanalyse, personvern og datasikkerhet for IKT-systemer.
-
ha inngående kunnskap om prinsipper for utforming og evaluering av brukergrensesnitt og IKT-systemer.
-
kunne analysere faglige problemstillinger om prinsipper for:
-
klinisk beslutningsstøtte og kunstig intelligens
-
terminologier og standarder.
-
-
ha avansert kunnskap om prinsipper for innføring og bruk av ulike typer velferdsteknologi.
-
kunne anvende sin kunnskap innen helseinformatikk i utviklingsarbeid, innføring og drift av nye IKT-løsninger.
Undervisnings- og læringsformer
Samlinger kombinert med nettbasert undervisning. Forelesninger, gruppearbeid og laboratorieøvelse. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Tre timers individuell hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.