Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innføring i vitenskapelig metode. Kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Innsamling, analyse og diskusjon av empiri. Innføring i SPSS. Systematisk litteratursøking. Gjennomføring av et pilotprosjekt og et problemorientert prosjekt.

Studentgruppen velger et tema for prosjektet med utgangspunkt i et konkret problemområde innenfor egen praksis relatert til helseinformatikk. Det gjennomføres en problemanalyse og det utarbeides et konkret forslag til en problemstilling som er reell, dokumenterbar og forskbar. Studentene skal utarbeide og bruke prosjektplan, gruppekontrakt og andre aktuelle verktøy.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om forskningsprosessen og forståelse for grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetodiske prinsipper.

  • ha inngående kunnskap om og kunne gjennomføre problemanalyser relatert til IKT i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.

  • Kunne anvende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder i problemorienterte prosjekt.

  • kunne identifisere problemstillinger relatert til IKT i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.

  • kunne gjennomføre problemorienterte prosjekter og skrive prosjektrapport.

  • kunne vurdere gruppesamarbeidsklima i prosjektarbeid.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent pilotprosjekt.

  • Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.

Se nærmere informasjon i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeider og selvstudier. Samlinger hvert semester kombinert med nettbasert undervisning og veiledning på prosjekter. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Studentene utarbeider i gruppe en prosjektrapport. Arbeidet pågår i begge semestre. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:17