Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsutdanning

Innhold

Emnet skal utvikle studentenes evne til analyse og refleksjon omkring betydningen av historikeres tekst- og lesekompetanse, for utviklingen av deres faglige profesjonalitet, for vurderingen av profesjonelle standarder innenfor vitenskap, fagmiljø og formidling mot allmennheten.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskap

  • Ha avansert forståelse av lese- og tekstkompetansens betydning for utvikling av historikerens faglige profesjonalitet, vitenskapelige og historiefaglige arbeid.

  • Ha avansert innsikt i de ulike sidene ved historiefaglige tekster.

  • Kunne vurdere sentrale problemstillinger og prinsipper for historiefaglig tekstlesning.

  • Kunne bidra med ny innsikt i forholdet mellom historisk forskning og historisk formidling, mellom faglig tenkning og faglig tekst.

 

Ferdigheter

  • Kunne analysere og drøfte reflektert på høyt nivå utforming av historiefaglige tekster, innenfor vitenskapsfeltet og innenfor allmenn historieskriving.

  • Kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning, og kunne diskutere sine egne leseforutsetninger og -strategier i møte med et historisk materiale.

  • Kunne identifisere og drøfte avansert ulike historiefaglige fremstillingers litterære og erkjennelsesmessige kvaliteter.

 

Generell kompetanse

 

  • Kunne drøfte avansert verdien av ulike typer av tekst- og lesekompetanse for forskeres muligheter til å dele sitt fag og sine vitenskapelige resultater med et allment publikum.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltagelse på seminarene og i studentarbeidet som inngår i seminarene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er seminarbasert med studentaktive arbeidsformer, praktiske øvinger og diskusjoner. Seminardeltakelsen er obligatorisk.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Skriftlig paper på 8 000 ord som belyser emnets sentrale problemstillinger i møte med en type historisk kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. Essayet skal være: (1) tilknyttet deltakerens eget PhD-prosjekt, (2) relevant til kursets tematikk, og (3) basert på kursets pensum. Karakter: bestått / ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:16