Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Hvordan har skiftende teknologiske kulturer satt preg på tidligmoderne og moderne samfunn fra renessansen og frem til i dag? Viser historiske erfaringer at ny teknologi kan drive frem omfattende samfunnsendringer, eller er det tvert imot slik at samfunnsforholdene former teknologien? Dette emnet gir en innføring i de metoder og innfallsvinkler historikere bruker når de studerer teknologiske kulturer og endringsprosesser. I tillegg til å sette deg inn i hovedtrekk i teknologiutviklingen i de siste 500 år, får du mulighet til å gjøre et dybdestudium av et avgrenset, selvvalgt tema.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha innsikt i hovedlinjer i teknologiens historie fra renessansen til i dag, og ha inngående kunnskap om et avgrenset, teknologihistorisk tema
  • beherske sentrale begreper, teorier og tilnærminger på det teknologihistoriske feltet

Ferdigheter

  • kunne drøfte historiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i teknologihistorisk forskningslitteratur
  • kunne anvende begreper og teorier fra det teknologihistoriske feltet til å analysere teknologiske endringsprosesser

Generell kompetanse

  • kunne forklare verdien og relevansen av historiefaglige bidrag til å forstå teknologiens plass i moderne samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret, og gjennomført to digitale portprøver med godkjent resultat. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.

Studenten må innen angitt frist ha levert og fått godkjent selvvalgt pensum, samt tema og problemstilling for semesteroppgaven. I tillegg må studenten to ganger levere utkast til oppgaven til veiledning, og ved begge anledninger lese og gi tilbakemelding til medstudentene i sin veiledningsgruppe ("kollegaveiledning").

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Det er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Gjennom en semesteroppgave får studentene anledning til å fordype seg i et avgrenset teknologihistorisk tema. Utkast til oppgaven legges fram og diskuteres med medstudenter og faglærer. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for masterprogrammet i teknologi, menneske og samfunn.

Eksamen

a) Individuell semesteroppgave på ca. 4000 ord (60% av samlet karakter)

b) 3-timers individuell, skriftlig hjemmeeksamen (40% av samlet karakter)

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:14