HI-411 Oppgaveseminar
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Øyvind Tønnesson
- Trond Bjerkås
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Studenten må ha bestått HI-409 Historisk teori og metode.
Innhold
I første del av semesteret utformer studenten en prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Prosjektbeskrivelsen, som blir diskutert og kommentert av medstudenter og lærere i flere seminarer, skal i sin endelige form gjøre rede for masteroppgavens tema, reise problemstillinger, oppgi hvilket kildemateriale som tenkes benyttet, og presentere en tentativ tidsplan.
Med bakgrunn i prosjektbeskrivelsen skal studenten arbeide med en forskningsoppgave som er dette studieemnets eksamensarbeid. Målet for forskningsoppgaven er å formulere et historisk problem, klargjøre hvilken litteratur og hvilke kilder og metoder som kan nyttes for å belyse problemet, og på denne bakgrunn gjennomføre en avgrenset analyse. Forskningsoppgaven kan være en historiografisk undersøkelse, en pilotundersøkelse basert på noe av det kildematerialet som er tenkt anvendt i masteroppgaven, eller behandle et teoretisk felt av betydning for den. Den bør lede opp til arbeidet med selve masteroppgaven, men skal ikke direkte inngå i den.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha avansert kunnskap om aktuell forskningslitteratur, kilder og teori
-
ha innsikt i historisk metode knyttet til et særskilt historisk tema
Ferdigheter
-
kunne formulere og utvikle et forskningsprosjekt gjennom utarbeidelse av en prosjektbeskrivelse med formulering av en klar og konsis problemstilling
-
kunne beskrive og kommentere forskningslitteratur og relevant teori, og klargjøre og avgrense hvilken litteratur og teori som egner seg til å belyse problemet
-
kunne søke etter, vurdere og behandle relevante kilder for masteroppgaven og kunne beskrive kildene med henblikk på omfang og karakter
Generell kompetanse
-
kunne kartlegge og vurdere relevant kildemateriale, og formulere et selvstendig forskningsprosjekt innen en avgrenset tidsramme
-
kunne analysere, syntetisere og dokumentere vitenskapelige fremstillinger
-
kunne presentere eget vitenskapelig arbeid, motta faglige kommentarer til egne tekster og gi kommentarer til andres vitenskapelige tekster
Vilkår for å gå opp til eksamen
Prosjektbeskrivelsen må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Før prosjektbeskrivelsen leveres for godkjenning midtveis i studieemnet, skal studenten ha gjennomført minst ett framlegg av egen prosjektbeskrivelse og hatt minst én kommentatoroppgave på andre studenters prosjektbeskrivelser. Samme prosedyre gjelder for forskningsoppgaven.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer. Jevnlig veiledning i arbeidet med prosjektbeskrivelsen og oppgaven. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Eksamen
Forskningsoppgave (ca. 15 - 20 normalsider). Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-403 – Oppgave seminar II: Kilder og metode | 10 |
HI-402 – Oppgaveseminar I:Tema, problemstilling, forskningslitteratur og teori | 10 |