HI-223 Internasjonal organisering i historisk perspektiv
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Øyvind Tønnesson
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Historie-, andre humanistiske- eller samfunnsvitenskapelige emner.
Innhold
Den internasjonale historien de siste hundre årene er ikke minst preget av internasjonal organisering på en rekke områder. Det har dreid seg om økonomisk regulering og deregulering, om samferdsel, helse, minoritets- og menneskerettigheter, og mange andre saksfelt. Overordnet har det vært ønsker om å fremme internasjonal orden og sikre fred mellom stater. Emnet behandler utviklingen av ideer bak internasjonal organisering og styring, hvilke aktører som har vært pådrivere, og det reiser problemstillinger knyttet til den internasjonale organiseringens maktpolitiske forutsetninger og virkninger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
ha bred kunnskap om idégrunnlaget og de politiske forutsetningene for dannelsen og utviklingen av Folkeforbundet og FN etter de to verdenskrigene
-
beherske sentrale begreper innen studier av internasjonale relasjoner
-
forstå hvordan transnasjonale nettverk og ikke-statlige organisasjoner har bidratt til å sette dagsorden på internasjonale arenaer
-
forstå sammenhenger mellom økonomisk tenkning og internasjonal organisering før og etter andre verdenskrig, og etter den kalde krigens slutt
-
kritisk kunne anvende historisk kunnskap i analyser av aktuelle internasjonale spørsmål og formidle dem i offentligheten
-
kunne presentere, begrunne og avgrense en historiefaglig undersøkelse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
deltakelse i minst tre seminarer
-
deltakelse på én muntlig presentasjon som gruppemedlem
-
godkjent to individuelle, skriftlige arbeidskrav
Nærmere info ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
-
forelesninger i samlinger, én til tre dager
-
obligatoriske seminarer med gruppevise framlegg og diskusjoner
-
to obligatoriske skriftlige individuelle arbeider, med tilbakemeldinger fra faglærer og/eller medstudent
Arbeidenes form:
a) kronikk over oppgitt tema
b) prosjektbeskrivelse utfra oppgitt tema (i tråd med prosjektutlysning)
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen der studenten
a) presenterer ett av sine individuelle skriftlige arbeider (hvilket trekkes ut på stedet altså må to presentasjoner forberedes) og
b) besvarer/diskuterer spørsmål med utgangspunkt i pensum.