HI-116 Konflikt, krig, terrorisme og fred
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Øyvind Tønnesson
- Nils Martinius Justvik
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Historie, bachelorprogram
- Samfunnsplanlegging og kommunikasjon, bachelorprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Historie, årsstudium
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Hvorfor blir det krig, og hva skal til for å skape fred? Dette todelte spørsmålet har stått sentralt for både politikere og forskere fra ulike akademiske disipliner gjennom hele det 20. århundre. Med utgangspunkt i ulike teoretiske tilnærminger og stilt overfor skiftende historiske realiteter, er det gitt forskjellige svar. Debatten om krig og fred angår måten vi organiserer samfunn på og hvordan vi møter trusler som terrorisme.
Dette emnet er beregnet for deg som er interessert i å forstå hvorfor konflikter, kriger og terrorbevegelser oppstår – og hva som kan gjøres for å forbygge og finne konstruktive løsninger slik at verden blir et fredeligere sted å leve. Du vil møte teorier fra ulike fagfelt som antropologi, statsvitenskap, etikk og historie. I tillegg til grunnleggende teori, skal studentene dykke ned i to til tre «case-studies» der en knytter teoretiske perspektiver sammen med realhistoriske eksempler. Eksemplene på krig, konflikt og terrorisme skal i størst mulig grad hentes fra områder utenfor Europa i tidsperioden 1900 til i dag.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene skal etter å ha fullført emnet:
-
kjenne til ulike fagområders teorier om årsaker til at konflikter oppstår
-
ha kunnskap om teorier om konfliktløsningens etikk
-
ha kunnskap om mellom to og tre utenomeuropeiske konflikter
-
ha kunnskap om historisk terrorisme og hvordan dette fenomenet kan forklares
-
ha kompetanse om hva lokale aktører og verdenssamfunnet gjør og har gjort for å løse kriger og konflikter
Ferdigheter
-
ha kompetanse til å sette seg inn i nye problemfelter og å analysere en sak fra flere sider
-
kunne identifisere ulike teoretiske perspektiv i historiske framstillinger
-
ha videreutviklet evnen til å tenke kritisk om internasjonale konfliktspørsmål
Generell kompetanse
-
evne å lese pensumslitteraturen i den hensikt å kunne velge seg det mest relevante stoffet i forhold til de problemstillinger som reises i emnet
-
kunne bruke informasjonsteknologi til å finne informasjon, løse og kommunisere rundt oppgaver
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Studenter må innen angitt frist ha levert og fått godkjent disposisjon/utkast (på minimum 1 side) til semesteroppgave. Denne godkjenningen skjer i et obligatorisk seminar. Oppgavesettet blir kunngjort ca. tre uker etter semesterstart.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis er bestått.
Innlevering av disposisjon/utkast til semesteroppgave er ikke obligatorisk for studentene i lektorutdanningen, men de studentene som ønsker det, kan levere inn og få tilbakemelding på lik linje med de andre studentene.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning og skriving av semesteroppgave - til sammen 270 timer. Praksis for studenter i lektorutdanningen.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
Individuell semesteroppgave på ca. 3500 ord (teller 70 %). Gradert karakter (A-F)
To timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 30 %). Gradert karakter (A-F)
Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SV-137 – Historie, trinn 5-10 | 10 |