Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt

  • Folkehelseutfordringer på alle nivå, inkludert miljørettet helsevern

  • Folkehelseutfordringer knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Determinanter for matvalg og kostholdsrelatert atferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Folkehelsepolitikk knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Felles arbeidsverktøy for politikk, praksisfeltet og forskning: folkehelsesyklus

  • Planlegging av folkehelsetiltak, på lokalt, regionalt, nasjonalt nivå og for utvalgte befolkningsgrupper innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Implementering og evaluering av folkehelsetiltak på ulike nivå

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

 

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt i et forebyggende og helsefremmende perspektiv

  • ha avansert kunnskap om folkehelseutfordringer i ulike livsfaser knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt

  • ha inngående kunnskap om determinanter for kostholdsvaner, aktivitetsvaner, psykisk helse og rusvaner, som fremmer helse og forebygger sykdom og skade

  • ha avansert kunnskap om folkehelsesyklus

  • ha inngående kunnskap om epidemiologi knyttet til folkehelsevitenskap i et overordnet perspektiv

Ferdigheter

  • kunne bruke folkehelsesyklus som et redskap knyttet til utfordringer innenfor ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt

  • kunne foreslå tiltak for å bevare og forbedre befolkningens helse samt å utjevne sosiale ulikheter i helse

  • kunne jobbe kunnskapsbasert og anvende analyseverktøy til å gjennomføre og evaluere tiltak i folkehelsearbeidet med utgangspunkt i teori og empiri

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur, og kunne anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innenfor folkehelsevitenskap

Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i problemstillinger innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet

  • kunne anvende kunnskap om etikk i utøvelse av folkehelsearbeid

  • kunne bidra med nytenking og innovasjon innenfor fagområdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent følgende arbeidskrav:

  • Gruppeoppgave hvor det er obligatorisk deltagelse på presentasjonen av oppgavene. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet i Canvas.

  • Obligatorisk deltagelse på Folkehelsedagen.

Undervisnings- og læringsformer

Varierte undervisningsformer benyttes som forelesninger, skriftlige oppgaver, diskusjonsseminarer, gruppearbeid med presentasjon og samarbeidslæring, formidling og selvstudium. Faglærere ved universitetet og personer fra privat, offentlig og/eller frivillig sektor deltar i emnet og gir studentene undervisning, veiledning og oppfølging. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement/konferanse; Folkehelsedagen. Studenter ved andre studieprogram inviteres til folkehelsedagen og studentene får trening i å arrangere en konferanse. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:01