HEL425 Samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus i et folkehelseperspektiv
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Halvorsen Sveaas
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
-
Det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt
-
Folkehelseutfordringer på alle nivå, inkludert miljørettet helsevern
-
Folkehelseutfordringer knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Determinanter for matvalg og kostholdsrelatert atferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Folkehelsepolitikk knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Felles arbeidsverktøy for politikk, praksisfeltet og forskning: folkehelsesyklus
-
Planlegging av folkehelsetiltak, på lokalt, regionalt, nasjonalt nivå og for utvalgte befolkningsgrupper innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Implementering og evaluering av folkehelsetiltak på ulike nivå
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha inngående kunnskap om det generelle utfordringsbildet innenfor folkehelse nasjonalt og internasjonalt i et forebyggende og helsefremmende perspektiv
-
ha avansert kunnskap om folkehelseutfordringer i ulike livsfaser knyttet til samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
-
ha inngående kunnskap om determinanter for kostholdsvaner, aktivitetsvaner, psykisk helse og rusvaner, som fremmer helse og forebygger sykdom og skade
-
ha avansert kunnskap om folkehelsesyklus
-
ha inngående kunnskap om epidemiologi knyttet til folkehelsevitenskap i et overordnet perspektiv
Ferdigheter
-
kunne bruke folkehelsesyklus som et redskap knyttet til utfordringer innenfor ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt
-
kunne foreslå tiltak for å bevare og forbedre befolkningens helse samt å utjevne sosiale ulikheter i helse
-
kunne jobbe kunnskapsbasert og anvende analyseverktøy til å gjennomføre og evaluere tiltak i folkehelsearbeidet med utgangspunkt i teori og empiri
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur, og kunne anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innenfor folkehelsevitenskap
Generell kompetanse
-
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i problemstillinger innenfor samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet
-
kunne anvende kunnskap om etikk i utøvelse av folkehelsearbeid
-
kunne bidra med nytenking og innovasjon innenfor fagområdet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent følgende arbeidskrav:
-
Gruppeoppgave hvor det er obligatorisk deltagelse på presentasjonen av oppgavene. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet i Canvas.
-
Obligatorisk deltagelse på Folkehelsedagen.
Undervisnings- og læringsformer
Varierte undervisningsformer benyttes som forelesninger, skriftlige oppgaver, diskusjonsseminarer, gruppearbeid med presentasjon og samarbeidslæring, formidling og selvstudium. Faglærere ved universitetet og personer fra privat, offentlig og/eller frivillig sektor deltar i emnet og gir studentene undervisning, veiledning og oppfølging. Studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et arrangement/konferanse; Folkehelsedagen. Studenter ved andre studieprogram inviteres til folkehelsedagen og studentene får trening i å arrangere en konferanse. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.